Make:Valamit

A hülyeség anatómiája

2012. január 15. - Make Valamit

Utálom a web2.0-t, ennyi. Nekem egyébként is annyi jött le belőle, hogy ha valakinek nem elég valamelyik írástudatlan barmokat gyűjtő oldalon (FB, YT, IWIW) regisztrálnia, akkor még mindig van valami olyasmi mint a twitter ahová kiírhatja az agyszüleményeit, amik hát... mondjunk csak annyit hogy egy mondatban is össze lehet foglalni a személyiség teljes hiányát. Vagy a wordpressdotkom, ahol azonnal, template alapján lehet irtó csini blogot csinálni.

Sokkal jobban b_ssza a csőrömet, ha nyilvánvaló baromságokat irkál valaki. Ez a másik baj a mai többséggel (nációtól, politikai orientációtól, stb függetlenül) - simán elhisz valamit ha kettőnél több helyen is ugyanazt látja leírva. És ugye mit csinál a webkettes barom, ha már annyi személyisége se maradt, hogy önállóan írjon valami érdekeset? Hát megosztja más hülyeségét, az úgyis csak egy kattintás!

Van hivatásosan weboldalkészítéssel foglalkozó ismerősöm, amikor megmutattam neki azokat a kétszavas keresőkifejezéseket, amikben 1 vagy 2 helyen van a saját honlapom a gugliban, csak pislogott. Nézzük a honlapod, klikkelj rá. *szünet* Jaaaa, ezen szöveg is van? Én: baaaaaaazmeg.

Jóemberek. Webkettő ide, klubrádió (népszabadság? olvas még valaki nyomtatott sajtót?) oda, néha le kell ülni ha belefuttok valami számotokra érdekesbe, venni kell egy nagy levegőt, lenyugodni... és ebben a lenyugodott idegállapotban kell az elénk tárt információkat feldolgozni.

Friss példa: több autós újságban is megjelent a hír, hogy egy használt BMW tulajdonosára menetközben rávillogott a verda, hogy valami gond van a menetstabilizáló elektronikával. Bevitte szervizbe, ahol kitörölték a kódokat és megnyugatták, hogy ettől a kocsi még 100%-os, használja nyugodtan. Egy hét múlva pödör hazafelé a faszi, bevillan megint a hibajelzés, a kormány elnehezedik, műszerfalon még több hibajelzés, gazdi belelép a fékbe és az árokba 20-szal becsúszik.Valami rakétatudós egyből bedobta a kommentablakba (ne feledjük, tízmillió szakértő országa vagyunk) hogy a BMW adaptív kormányművének működési elve veszélyes, hiszen 'sebességet kell, hogy váltson' (sic) amikor átáll városiról autópályás üzemmódra, és ilyenkor egy pillanatra, amíg a fogaskerekeket átkapcsolja, megszűnik a közvetlen kapcsolat a kormánykerék és a kormánymű között.

Ahogy mondtam, nagy levegő. Ki az, aki komolyan gondolja, hogy egy mérnök kiengedne ilyen megoldást a kezei közül? Kezek? Köszönöm. Megnézem egyébként a ZF honlapját, mert eddig nem volt dolgom ilyen kormányművel, és azt kell mondjam, számomra igen szimpatikus módon oldották meg a változó kormányáttételt.

A kormánymű egy 1:1.04 áttételű bolygóművel kapcsolódik a fogasléces kormánygéphez. Hol itt az adaptivitás? Itt jön be a mérnöki zsenialitás. A bolygóműveknél általában a piros rész rögzített, de a ZF adaptív kormányművénél nem, hanem a külső felén is vagy egy fogaskerékpálya, amihez csigahajtással kapcsolódik egy elektromotor, ezzel 'segít bele' a kormányzásba a vezérlő elektronika. Jó rendszer? Igen. Miért? Mert hibatűrő. Mi van akkor ugyanis, ha az elektromotor elromlik? Visszaesik a működés abba az üzemmódba, ahol az áttétel 1:1.04, ami észrevehetetlen. Sokan (akik nem tanultak géptant) mondhatnák, de mi van, ha végállásban elkezdjük tépni a kormányt? Csak el lehet azt a motort forgatni még valahogy. Itt jön be a csigahajtás. A motor tengelye a csiga, a piros fogaskerék külső felülete pedig a csigakerék. Csak a csiga hajthatja a csigakereket, visszafelé a menetemelkedés miatt nem működik. Az olyan lenne, mintha egy bútorba hajtott facsavart szemből megtolva magától kitekeredne. 

Csodák csodájára, miután ezt elmagyaráztam a megtévedt kommenternek, elnézést kért! (ritkaság) A BMW tulaja egyébként mint kiderült biztosítási csalást akart elkövetni (nem annyira ritkaság).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A másik, frissebb élmény. Szoktak nálam megfordulni a VW konszern HTP motoros csodái (tudjuk, ugye? Hiába Taposod, Paraszt!), 4+ évesen, általában rángatással, néha villogó hibajelzővel. Ilyenkor általában nem szoktam szórakozni, kivágom mindhárom gyújtótrafót a fenébe, sőt, mennek a gyertyák is a levesbe; kapnak egy szett új gyertyát és trafót olyan 50e (gyári HÜCO) vagy 30e (utángyártott török) körül. Mostanában kezdtek el zavarni a gyűlő trafók, kisütöttem hogy csinálok egy tesztelő padot hozzájuk, hiszen biztosan van, amelyikben még van párezer kilométer. Csak csinálni kéne egy elektronikát, ami mondjuk 'megpörgeti' a trafót annyira, mintha 3-4 ezres fordulaton járna a motor, és figyeli a szikrakimaradást. Opcionálisan gondoltam arra, hogy csinálok egy szenzort (vigyázat, varázslat) egy ferritrúdra tekerek pár méter lakkszigetelésű vezetéket, és megnézem hogyha a trafó tetejére rakom, lehet-e valamilyen következtetést levonni a trafó állapotáról, abból hogy mekkora feszültséget indukál abban a külső tekercsben.

Ehhez kell nekem a trafó bekötése. Gondoltam nem probléma, rákeresek. 'VW COP pinout'? (advanced google skill) de jó sok találat, bár elég sok ilyen házigyártmányú motorvezérlős oldal van (VEMS, Megasquirt), azok csak tudják. Nézem a linket, nem lesz ez bonyolult, két külön föld (elektronika és szekunder), tápfeszültség és a gyújtásjel. Nosza, krokicsipeszekkel rácsattanok, gyertya be, 13.3V, lássuk. Süket.

Gondoltam is, ilyen arany kezem van, elsőre eltaláltam a rossz trafók egyikét a 'készletben', gyorsan előkaptam egy újat a dobozból. Az is kussol. Nono. Itt valami baj lesz.

Keresgéltem még egy darabig, juszt is azt írják, hogy a 2-4 lábak földre, 1 a betáp és 3 a gyújtásjel. De ez akkor sem stimmel, az új trafó tuti jó. Kicsit izzadtam, azért találgatással nem akartam kinyírni egy vacsi új trafót, mi legyen? Megkerestem a VI Golf kapcsolási rajzát, lássuk ott mi van. Hát a konkrét bekötés nincs, de ott van hogy gyújtáskihagyás esetén hogy kell kimérni a motorvezérőt. Nézzük. 

1-es lábra jön a gyújtásjel (hőőőőj!) kettes a táplálás (itt már szentségeltem) 3,4 föld. Anyádat. Átkötöttem, ökörsütő szikrák pattognak.

Magyarázat? Ne higgyünk el elsőre semmit, amit a neten olvasunk, mert szenvedni fogunk előbb-utóbb. Már csak egy ferritrudat kell keresnem.

 

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása