Make:Valamit

Egy depresszió határán vergődő alulfizetett, alulba**ott és természetesen egyedülálló rendszergazda sirámai.

Friss topikok

Copyright

A blogban megjelent írások 100%-ban az író szellemi termékei (ahol nem, ott adok forrásmegjelölést). Kérlek tisztelj meg azzal hogy ha idézel tőlem, akkor azt jelzed valahol. Nem kell engedélyt kérni, csak írd le vagy mondd el hogy honnan van. Köszönöm.     Creative Commons Licenc

Naptár

szeptember 2017
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Megint egy Airbus?

2015.11.02. 07:30 Make Valamit

November 1.-ét Putyin nemzeti gyásznappá nyilvánította, mivel a 9268-as járat lezuhanása az ország legsúlyosabb légikatasztrófája az Aeroflot 3352 járatának lezuhanása óta. Az elhunytakkal és a hozzátartozóikkal szemben tanúsított tisztelet jeléül ez a cikk november 2.-án jelenik meg.

russian-plane2_1.jpg

Mit lehet tudni eddig? Igazából nem sokat, és az egyiptomi hatóságok is kiadtak sajnos egy-két félrevezető információt, eddig nagyjából annyi biztos, hogy a gép Sharm el-Sheikh-ből ottani idő szerint reggel 5:58-kor (napfelkelte után) incidens nélkül felszállt majd 23 perccel később, még emelkedés közben 31.000 láb környékén eddig ismeretlen esemény miatt először sebességet vesztett, majd lezuhant. A roncsokat egy körülbelül 8km-es körben találták meg. Voltak információk vészjelzésről és az összeroncsolódott géptestből jövő hangokról, ezek később valótlannak bizonyultak.

A napvilág és a kontrollált emelkedés miatt a pilóta dezorientációját a repülés kezdeti szakaszában kizárhatjuk. A gép a balesetet megelőzően a robotpilóta irányítása alatt állt, ami program szerint emelkedésben volt, hogy a beállított 34.000 lábas magasságot elérjék. A baleset után az orosz repülésügyi hatóság (Rosaviacija) repülési tilalmat rendelt el a Metrojet A321-esei számára, a Metrojet és a charterező utazási társaság irodáiban razziát tartottak, lefoglaltak dokumentumokat és eljárást indítottak ismeretlen tettes ellen. (ez így szabályos)

Legfrissebb információk szerint a gép fekete dobozait megtalálták és már el is kezdték a kiolvasásukat. Szakértők szerint a műszaki hiba majdnem teljesen kizárható, többen a Sinai-félszigeten uralkodó polgárháborúhoz hasonlító állapotok miatt terrortámadásra gyanakodnak.

A gép lajstromjelét (F-OHMP) visszakeresve viszont én nem zárnám ki a műszaki hibát: 2001 november 16-án az egyiptomi Kairó repterére érkezéskor a leszállás előtti kilebegtetéskor a gép alá kapott egy enyhe légáramlat, mire a pilóta előrenyomta a botkormányt, majd ismételten visszahúzta, sajnos túl későn: a kis magasság és sebesség miatt a gép farokra szállt le (tailstrike) - a sérülés súlyos károkat okozott. A gépet megjavították és újra forgalomba állították.

SAS MD-82 demonstrál egy tailstrike-ot.

Ez miért érdekes? Nekem két nagyon hasolnó múltú repülőgép balesete jutott eszembe, nevezetesen a China Airlines 611-es és a Japan Airlines 123-as járatának a katasztrófája, melyeket tailstrike után rosszul javítottak meg, és évekkel a baleset után a gépek farokrésze a levegőben levált, az utasok és a gépek teljesen megsemmisültek. Minden faroksérült gép veszélyes lenne? Dehogy, ha a javítási utasításokat betartották volna, a Dynasty 611 és a JAL123 még ma is repülne (igaz, már csak teherszállítóként a koruk miatt)

Nézzük a fényképeket, a képek forrása: Europress hírügynökség.

ss-151031-russia-plane-crash-12_nbcnews-ux-1024-900.jpg

A gép orra, igaz ezt így elsőre nem mindenki mondaná meg, de látszik az orrfutó maradéka a kép bal oldalán, a horziontális merevítőbordák felett (jobbkézre) lenne a pilótafülke, de úgy tűnik a gép fejjel lefelé (!) csapódott be, ami kilapította a felső részt. Égés nyomai nem látszanak.

0_9b7bb_77a4a532_xl.jpg

A jobb szárny, mivel a gép a szárnyaiban hordja az üzemanyagot, itt normális a tűz. Sokkal érdekesebb, hogy láthatóak a kormánylapokat mozgató hidraulikák és a hajtómű befüggesztő szerkezet maradványai is - a szárny fejjel lefelé fekszik a földön!

ss-151031-russia-plane-crash-11_nbcnews-ux-1024-900.jpg

A kép, amit a legtöbbet fogunk látni a médiákban - a farokrész, bár a komplett segédhatómű, és a vízszintes vezérsíkok hiányoznak. Koromlerakódás ezen sem látható, tehát a gép levegőben történt égését én kizárnám, ez a rész teljesen tiszta ugyanis. Szerintem ami égett, az már a földet érés után gyulladt ki az kifolyt üzemanyagtól.

ss-151031-russia-plane-crash-04_nbcnews-ux-1024-900.jpg

Számomra sokkal érdekesebb a farokrész ebből a szögből. Látszik, hogy a farokrész egy darabban vált le a törzsről, az egyik törzskeret mentén, a törésvonal innen nézve szinte egyenes. Érdekes, hogy ahol a függőleges vezérsík kapcsolódik a törzshöz, eredetileg nincs felfelé eldeformálva a törzs teteje. Szerintem amikor földet ért fejjel lefelé, a vezérsík beakadt, felhúzta a tetőt, amitől a külső alumínium burkolat szétrepedt és ennek a vonalnak a mentén körkörösen elvált a farokrész a törtzstől. Vagy előbb jött a körkörös sérülés, a farok elvált és úgy esett le? Hiszen ezt a darabot 5km-re a repülőgép többi részétől találták meg.

Mi történhetett valójában? Természetesen amíg a fekete dobozokat ki nem olvassák és a kiolvasott adatokat nem értékeli ki, nem tudható biztosan. Ami látszik: a gép többé-kevésbé egy darabban, invertálva ért földet, a földetérés előtt vesztette el a farokrészt. A roncsokból látszik, hogy egyáltalán nem meredeken ért földet, égésnyomok az épen maradt részeken nincsenek.

4390.jpg

A) Okozhatta ezt a gép farokrészében egy hirtelen meghibásodás, ami leszakította a vízszintes vezérsíkokat? Az, hogy a pilóták nem adtak le segélykérést, még mellette is szól, hiszen ha egy nyugodt emelkedésben hirtelen hallanak egy puffanást és a tablófények fele pirosan kigyullad, nem a rádióüzenet az első gondolat. Plusz, a fenti képen mi az a retek a farokrészen, a vezérsíkok mögött? A gépről készült régebbi képeket nézegetve feltűnik, hogy már 2012 októberében is ott volt az a szivárgás:

A társaság másik ugyanilyen tipusú gépének a farkán semmi sem látszik:

B) Okozhatta ezt az Airbusokra jellemző pilótahiba? Hiszen egy modern autó már majdnem olyan mint ezek a gépek: magát kormányozza, beállítja a sebességét és van sávtartó funkció is... Az Airbus repülésirányító rendszerei pl nem engedik a gép szabálytalan túlterhelését, ellentartanak a pilótának, ha az túl akarna lépni bizonyos előre beállított paramétereket. Ezt a működést hívja az Airbus "normal law"-nak, ezt használják a fedélzeti komputerek, ha minden szenzor rendesen működik. Ha valami nem működik rendesen, akkor vált a komputer "alt law" módba, ahol már csak 3-4 biztonsági korlát van, és amikor minden adatot elveszt, vagy azok egymásnak ellentmondanak, akkor lép életbe a "direct law" - itt a gép 100%-ban a pilóta mozdulatait követi, bármik is legyenek azok. Legalább három balesetet okozott már ez a működés azzal, hogy a pilót azt hitte, még védelem alatt repül, közben a komputer már majdnem teljesen lekapcsolt.

1. Air France Flight 296, ahol a pilóta alacsonyan akart áthúzni a repülőtér felett, a komputer viszont azt hitte, leszállnak. A számítógépnek lett igaza - sajnos.
2. Air France Flight 447, ahol egy kezdeti apró hiba (állásszögszenzor-hiba miatt a komputer "alt law"-ban repült) miatt a másodpilóta addig hagyta a sebességet csökkenni, hogy az átesés miatt a pitot-csövek előtt is megszünt a légáramlás, ami miatt "direct law"-ba került a gép - a pilóták itt egyszerűen arra vártak amire a gép: hogy a másik majd megoldja a helyzetet.
3. Air Inter Flight 148, ahol a pilóta tévesen 3.30° süllyedési szög helyett 3300 láb/perces süllyedést állított be a robotpilótán.

Ezzel az nem stimmel, hogy mindhárom esetben egy egész gép csapódott a földbe, tehát ennek most kicsi az esélye, illetve az lehet, hogy "csak" hozzájárult a balesethez. Túlsebesség miatt már széteshet egy gép...

C) Bomba a gépen. Ismerősök akik már voltak Egyiptomban mesélik, hogy a reptéri "biztonság" kutyafüle akár csak a Ferihegyiének, pl volt aki simán beszállt egy bicskával a táskájában, de csak otton vette észre, hogy a kézipoggyászban felejtette. A sérüléseket is magyarázná... a gép darabokban, valószínűleg már a levegőben elkezdett szétválni, egyes utasok holttestei a géptől jóval távolabb (5km) kerültek elő... (dekompresszió, széteső padló, amihez az ülések vannak csavarozva)

Tekintve, hogy a gépek orosz és ukrán utasok voltak, sajnos elképzelhető hogy egy csecsen öngyilkos terrorista bombát csempészett a gépre (vagy feladtak egy csomagot, amiben egy 31.000 láb-ra beállított barométeres elsütővel felszerelt robbanószerkezetet rejtettek el).

Magam részéről az A) eshetőségre szavaznék... a farokrész korábbi sérülése és a jól látható olajszivárgások miatt. Nameg amiatt, hogy az ért először földet.

Szólj hozzá!

Címkék: légikatasztrófa Metrojet 7K9268 KGL 9268 Metrojet 9268 Metrojet A321 Kogalymavia Flight 9268 Kogalymavia 9268

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.