Make:Valamit

Hogyan legyél angol autósújságíró öt egyszerű lépésben

2018. június 22. - Make Valamit

Átlag két évig járattam jónevű brit autósmagazinokat, amiket aztán egy kivételével le is mondtam. No nem a minőséggel volt gond, vagy akár az autóválasztékkal. Elég felcsapni egy EVO vagy Octane magazint, és láthatjuk, hogy AC Ace-től kezdve Zenvo ST1-ig mindennel csapatnak. Szeretnél ilyen helyekre bekerülni? Megpróbálok segíteni, azt ugyan nem fogom tudni megtanítani hogy kell bal kézzel váltani, illetve hogy hogy lehet minimum RP kiejtéssel beszélni, de írásban tudok segíteni. Van ugyanis öt olyan közhely, amit minden angol autós újságban meg lehet találni. Komolyan. Nyisd ki az utolsó fényes magazint, amit a legutóbbi céges úton a reptéri újságosnál vettél, csapd fel az első tesztnél és figyelj, hányszor találkozol az alábbiakkal:

car_photo_420997.jpg

1. Megtelt a hamutartó, eladom a Paganit

"Sajnos az új M4 GTS ülése hosszabb úton abszolúte elviselhetetlen volt, ezért is cserélem le egy GT3 RS alcantara foteljeire. Már szóltam is Nigel barátomnak a Coventry Classics-nál, hogy szabadítson fel egy helyet BM4 COK-nak. Mivel a GTS ára az utóbbi hónapokban számomra érthetetlenül elkezdett emelkedni (kétségtelenül vannak Clive barátomon kívül még olyan eltorzult gerincűek, akiknek megfelel az ülés), így viszonylag kevés ráfizetéssel hozom el a Porschét"
- Ez a legegyszerűbb, még tehetség sem kell hozzá: legyen sok pénzed. Ha hosszabb ideig olvasod az újságot, feltűnik, hogy a csóka két év alatt három, halandók számára elérhetetlen autót használt el, és mindig egy apróságon bukott el a legújabb járgány. ("Az új Aston Martin Virage-R tökéletesen szimulálja a szuperautó élményt - egészen addig, amíg egy külvárosi suhanc az ültetett, három éves szakadt Accord V6-ossal körbe nem autóz a Dunsfold tanpályán.")
- Az ilyen stílusú, egyoldalas bemutatókat az úgynevezett külsős, jómódú és sajnos általában normálisan vezetni képtelen, de végtelenül udvarias dürhők küldik be, ahol ha egy kocsi valamiért kilenc hónapnál tovább marad meg, már tartóstesztet írnak róla. Csak remélni tudom, hogy az újságtól nem kapnak ezért pénzt.
Belső gondolatom: "Te, amikor a harmadik 500+ lovas kocsit adod el, mert lenyomtak egy 170 lovas valamivel, ami úgy néz ki, mintha a kerti létrára rácsavaroztak volna egy Astra motort meg darab műanyagokat hogy legalább az eső ne verjen be - nem lehet, hogy a vezetési tudásoddal van baj?"

vw-golf-old-vs-new-driving.jpg

2. A nagy kedvenc, a hinta!

"Annak ellenére, hogy az előző Golf GTI az összes tesztünkön alulteljesített az új Renault Clio ellenében, mitöbb egyes helyzetekben kimondott veszélyes túlkormányzottságot tapasztaltunk, a faceliftes GTI-n ennek semmi nyoma. Sikerült a Volkswagennek kiköszörülnie a csorbát egy egyszerű lengéscsillapító-cserével?"
- Ezt a magyar újságírók is kezdik átvenni, jókat szoktam mosolyogni, amikor elkapom a britekhez képest sokkal szerencsétlenebbül sikerült utalást (a gyakorlat, ugye). A lényege, hogy ha minden autóról pozitívat írnának, egy idő után senki nem venné meg az újságot. Viszont ha leírnák hogy a nyüves Exige akármilyen kemény sportautó (nem az) legalább egy pohártartót vagy használható méretű kesztyűtartót rakhatna bele a Lotus, mert az autó így napi használatra alkalmatlan - na akkor a következő Lotus bemutatóról hiányozni fog az újságíró, mert nem kap meghívást. Ezért kell az autót beültetni a hintába. "A Vectra A egy rohadékony, elavult motorokkal szerelt himbálózó sétahajó volt - a Vectra B-ben a legújabb technológikát felvonultató motorokat csak az újragondolt gemometriájú első futómű múlja felül." Eltelt azóta tizenhat év és tudjuk hogy a két Opel között nagyjából csak a karosszériában volt különbség, a futómű hangolása majdnem megegyezett, sőt, szerintem egy repülőtéri vakteszten nem tudnák megmondani hogy melyik az új és melyik a régi autó. Népszerű ráfogni a javulást valami kis apróságra, amit Lewis Hamiltonon kívül senki nem venne észre, pl. az első futómű utánfutásának megváltoztatása -1.3 fokról -1.32 fokra, ami nyilvánvalóan az útról minden pillanatban leesés és a vonatszerűen sínen kanyarodás közti különbség oka volt. Külön pluszpont, ha mindezt sikerül az újságíró által személyesen javasolt változtatásként eladni, ami segítette az új tipus eladásait. Ezt a marhaság kéz-a-kézben jár a következő közhellyel:

koenigsegg_ccx.jpg

3. Nem csak te nem értesz hozzá

"A Citroen DS3 új dízelmotorja szinte tökéletes lenne, ha nem lehetne a gázreakcióin érezni, amikor a motorvezérlő elindítja a FAP regenerálást. Nincs is jobb, mint az M4-esen egy előzés közben elveszteni a lóerők -érzésre- felét. A jellegmezők szerencsésebb megválasztásával, esetleg a gázpedálpozíció sebességváltozásának függvényében kereshetnének egy olyan működési tartományt, ahol a teljesítményveszteség kevéssé drasztikus hatással van az autó karakterére, illetve a kormányszervó olajnyomásának 1-2 tizedes korlátozása pozitív hatással lenne szűkülő kanyaroban az első tengely beremegési hajlamára.
- Amikor az újságíró jobbik esetben munkahelyet változtatott mérnök, vagy rosszabbik esetben érdeklődő amatőr, aki beült pár nyitott egyetemi előadásra. Ugyan nagy tisztelője vagyok az öregnek, de mindenkinek jobb, hogy LJK Setright újságíró lett, nem mérnök. Két emlékezetes mellékapása volt, az egyik a W201-es Mercedes hátsó ötlengőkaros "Raumlenkerachse" futóművének az elkaszálása, mert neki papíron nem sikerült kiszámolnia hogy ez hogyan működhet, amíg le nem ült vele egy Mercedeses mérnök. Na mégis csak egy szabadságfoka van annak a nyüves tengelynek. Bizonyítandó, hogy nem csak a külföldi szakik gondolkodását nem érti, a következő áldozat az 1995-ös Jaguar XJ6 lett, ahol a facelift egy tökéletes autópályabombázóból egy instabil, oldalszélre érzékeny szekeret csinált. (Szerinte.) Ezen a viselkedésen sajnos nem segít, sőt súlyosbítja, ha egyszer véletlenül eltalál valamit a vagdalkozásban, sem az, hogy a bemutatóflotta szinte sohasem azonos a végleges gyártásba kerülő termékkel. Az események általában így zajlanak: az újságíró talál valami apró hibát, szétfikázza miatta a nullszériás autót, a gyártó infarktust kap, adnak még egy tesztautót, (amin még véletlenül sem az a kis apróság van kijavítva) ami már tökéletes. Mi gondolatban még meg is köszönjük a jóságos firkásznak, hogy megvéd minket a gonosz autógyártótól, meg az idegbajos mérnökeitől.

3-unwise-men-0156_0.jpg

4. De a mienket fel lehet csavarni 11-ig.

Híradóból, Topgearből, angol dashcam videókból, illetve jó részünk személyes tapasztalatból tudja, hogy néznek ki az angol utak ha elhagyod Londont: az autópályák ugyan hatsávosak, de inkább négy, tele vannak traffipaxokkal, teherautókkal, meg 1.6-os dízel Kiákkal amik utánfutót/lakóautót húznak. Az autóútjaik ("B-road") szűkek, tele vannak traffipaxokkal, teherautókkal, és lakókocsit húzó 1.6-os dízel Kiákkal, és ahogy kiérsz falura, hirtelen találkozol a legalattomosabb forgalomszervezési bűnnel amit az emberiség ellen elkövettek: az egysávos úttal, kilométerenként egy kiállóval, hogy a szembejövő, körbálázót húzó John Deere traktort el lehessen valahogy engedni. Aki először ül Londonban buszra, menjen fel az emeletre és üljön előre az ablakba, én tíz perc után úgy felidegesítettem magam a szűk utakon, hogy kezdtem elhinni hogy a németek London bombázásával tulajdonképpen csak azt akarták elérni, hogy építsenek vére rendes szélességű utakat, amin két MG TC mellett esetleg elfér egy nagyobbacska macska is, de neeem. Churchill büszke fiai eltakarították a romokat, és mindent visszaépítettek pontosan olyan XVI. századi stílusban, ahogy előtte volt. Mindezt figyelembe véve hol, könyörgöm, hol vannak utak, ahol úgy lehet Caterhamet teszelni, hogy:
"...az enyhén még nedves kanyarokban Fitz-Lloyd Smith autóversenyző kezei alatt a könnyű Seven boldogan keresztben csúszva fűzte össze a Malvern dombság kanyarjait egy hosszú mosollyá arcunkon, miközben  gőzfelhőket eregetett a végre bemelegedett Pilot Cup gumikról. A hazai pálya előnyét élvező Plus 8-ból Gróf Englepuss megizzadva, de vigyorogva szállt ki: a Shropshire futómű és az önzáró Vickers differenciálmű teljesen megváltoztatja a kocsi viselkedését csúszáshatáron, csak legyen olyan bátor a gazdája, hogy nem veszi el a gázt 80-nál." Aha.

group_comparo.jpg

5. A 12 oldalas összehasonlító teszt, 75 autó, és egy váratlan győztes

 (ami a reklámok miatt inkább 23 oldalas). "...az előző 125 bekezdésben ezért fáradhatatlanul szűkítettük a végső teszten résztvevő autók körét. Változatos összehasonlításokon és számos úton próbáltuk ki összesen 12 márka legjobb gyártmányait, meglepetésünkre két piacvezetőtől már az elején el kellett búcsúznunk, hiszen az előző számban megjelent 11 oldalas gumitesztünk utolsó két helyezettjét kapják gyári új abroncsként. Az olyan közönségkedvencek, mint az Impreza STI és a Corolla Hybrid a váltóteszten véreztek el, a Golf és a Ceed pedig a reklámszlogenekkel ellentétben nem volt elég tágas tesztelőink családjának. Így érünk utunk végére, a két döntős pedig a Nissan GT-R Nismo Z és a Ford Fiesta RS Tickford Turbo. Pillangókkal a gyomrunkban intünk búcsút, a füstfelhőkben eltűnő autók hangja visszhangzik a Land's End dombság szerpentinjein. Percekkel később bukkannak fel újra, minden visszakapcsolás géppuskatűzként visszhangozva a tökéletességig hangolt motorok szívverését - a Nissan nem tudta lerázni a kis Fiesta RS-t, így mi az magazin Év Autója díját büszkén nyújtjuk át a Fordnak és fejet hajtunk a mérnökök előtt."
Nincs magára valamit is adó brit autósújság hatalmas összehasonlító tesztek nélkül, ami látszólag nyitva van nemcsak minden ma forgalmazott autó, de még a Nagy-Britanniában árult tuningolt változtatok előtt is, hogy így eresszenek össze karbonfékes-összkerékhajtásos GT-t, hagyományos hátulkaparós kis élményautót és üvegtetős anyataxikat. Ha nem folyt ki a szemünk mire a végére értünk a szigorúan oldalanként négy hasábba tördelt, két oldallal odébb helyet kapott képekre hivatkozós se füle-se farka cikknek, feltűnik, hogy annak ellenére hogy Anglia annyira tele van elhagyatott második világháborús repülőterekkel, hogy minden publicisztára juthatna egy darab, az összehasonlításokat szinte sosem ott végzik el. A kisautókat természetesen London belvárosában, a limuzinokat autópályán hajtják, a sportkocsikkal egyszerűen el kell menni Spanyolországba, de legalább Svájcba, viszont az olvasó két dologban biztos lehet: minden csoportot máshol fognak kipróbálni, és a végső döntést egy tea/süti mellett hozták meg, ránézésre a királynő fogadószobájában, miközben a cikkben itt-ott kiutalnak rá, hogy milyen nehéz 75 autó szállítását megszervezni. A nyertes igazából mindegy is, melyik lesz, a lényeg hogy valami totál váratlan (és a 4. pont alapján valószínűleg soha meg nem történt) sebességbeli különbség miatt egy abszolút esélytelennek látsszó autó veri majd meg a kategóriakirályt.

skoda-kodiaq-rs_625x300_1528961024232.jpg

Ennyi lenne. No, van valakinek kedve kipróbálni, mit tud mondjuk a Skoda Kodiaq a Seat Ateca ellen a Nürburgringen? Nem kell ám odáig elmenni, van elég fotó a neten... Vagy esetleg írnál tartóstesztet egy dízel kombiról amit legkésőbb három hét múlva visznek tovább a következő szerencsésnek? Akinek sikerül, ígérje meg, hogy amikor egy új jobbkormányos Ferrarijában ül, ír nekem egy rövid köszönetet.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2018.06.22. 22:00:59

A konklúzió sajnos egy kicsit suta lett, így bár élvezetes volt olvasni, igazán nem értem, hogy hova akarsz kilyukadni.

De alapjában véve igaz, hogy MINDEN forrást kritikusan kell olvasni, és lehetőség szerint a saját tapasztalatokkal összevetni, főleg ha olyan elvetemült ötleted lenne, hogy az elérhető szakirodalmat a saját autóvásárlásodhoz akarnád felhasználni. Na én akkor koppantam először igazán, amikor elkezdtem maga is kipróbálni autókat és rájöttem mennyire félrevezető mondjuk a németek összehasonlító tesztjeinek (amúgy önmagában, más országok és a valóság mellőzésével koherens) rendszere.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2018.06.22. 22:17:10

Amúgy meg semmi sem tart vissza hogy jobbat csinálj, nem is olyan bonyolult, mint gondolnád. A világ (de legalábbis a vén kontinens) tele van lehetőségekkel, pár-tízezer forintból élmény-vezethetsz, felkeresheted a világ legnagyszerűbb autós múzeumait, vagy épp elmehetsz szurkolni Norbinak. Nem muszáj a 911 RS csúszós üléshuzatáról siránkozni. Párszáz euróból már online újságot tudsz csinálni, ha van rá kapacitásod, aztán idővel majd elkezdenek dobálni ferkákkal...
Vagy nem, de legalább megpróbáltad. :)
Az angolok egy nagy múltú ország, amely a közelmúltig ritkán szúrta el magának a dolgokat, így viszonylag sok ráérős tehetős és korrekt stílussal bíró ember van aki könnyen átképezheti magát önjelölt megmondó-emberré, de ettől függetlenül meg lehet próbálni lenyomni őket.

Nézd meg a Petrolicious, sikerrel betörtek egy nagy múltú és meglehetősen konzervatív piacra, és nem csak unatkozó arisztokratákból vagy milliomoscsemetékből áll a csapat.