Az átkozott pénzügyesek, azok! Nem hagynak nyugton ülni a krómmal befuttatott cirkálódban! A legutóbbi igazgatótanácsi ülésen megpróbáltak sarokba szorítani, hogy vajon el tudod-e egyáltalán adni az alsó-középosztálybeli vásárlóidnak a 'luxus-Chevy'-t. Még a cégvezető Ed Cole is hitetlenkedve csóválta a fejét; szinte már láttad ahogy az év végi bónuszod elúszik. Elő a marketingesekkel, hát miért tartjuk őket? A Chevyk szinte maguktól repülnek ki a kereskedésekből, nem lehet nehéz ezeket a luxuscirkálókat se eladni... vagy igen? A Buick és az Oldsmobile nincs akkora bajban, mint Te - van elég jómódú vásárlójuk akik ugyan megengedhetnék maguknak hogy Caddyt vegyenek, de félnek az újgazdagnak bélyegzéstől; még nem tartanak ott hogy a legnagyobb kocsit hajtsák. A Pontiac viszont veled egy cipőben evez; nagyon visszás egy 2800 dolláros alap Bonneville mellé kirakni egy ugyanúgy kinéző $3800-os Gran Ville-t. Ez a felár olyan három havi átlagkeresetet jelentett akkoriban. Vajon kifizetne ma valaki egy Toyota RAV4 kilencmilliójára még egymilliót csak azért hogy Lexus NX ülések és műszerfal legyen benne? Ha a válasz igen, szólok: tízmillió-ötért ott áll a hibrid NX a garázsban...
A képen egy Cadillac belteret rejtettünk el a sok Buick közé
Ez volt tehát a probléma: a marketinganyagok erősen utaltak is rá, hogy a Caprice majdnem olyan mint egy Caddy Fleetwood, csak olcsóbban. A vásárlók ugyan nem vettek ettől több Caprice-t, viszont valami leesett nekik: lehet, hogy a Fleetwood 'luxusa' nem is akkora kiváltság, ha egy Chevyben is megkapják ugyanazt? Mi is a luxus valójában? Mert igazából senki sem tudja, de sok ember jól megél az eladásából a mai napig. Amikor a cikk írója született, a Louis Vouitton egy két bolttal rendelkező bőröndkészítő volt (egy Nizzában és egy Párizsban), azóta folyamatosan bővítik a profiljukat, ma már LV-s pénztárcát, vagy pólót is kapsz. Mindössze évi száz bőröndöt gyártanak, azokat is csak rendelésre. A luxuscikkből villantós, rongyrázós mű-luxus lett. Ugyanez történt a General Motorsnál 1971 és '85 között: ha a Caddy Fleetwood cirkálón át a kompakt Buick Skyhawk-ig bármihez kaphatsz túltömött plüss ülést, klímát, négy elektromos ablakot és műbőr tetőt, melyik gyártmány fog szenvedni? Ha minden kocsihoz jár küllős krómdísztárcsa, luxus az még egyáltalán? A Cadillac eladásai vészjóslóan elkezdtek lecsúszni. A keleti parton amúgy is ugyanúgy a szervezett bűnözésre kezdtek asszociálni az emberek egy Caddy láttán, mint nálunk a rendszerváltás utáni években egy W140-es Merci látványára.
A hetvenes éveknek közben hivatalosan is vége lett, az emberek nem akartak többé két karburátoros, rallicsíkos, sperrdifis erőgépeket (a biztosítók és a szaúdi tevehajcsárok együttes erővel elintéztek minden R/T, RS, HEMI vagy SS/427 autót) - a műluxus lett menő, fautánzatú műszerfalakkal, krómozott műanyag berakással és pihepuha ülésekkel. Mindegyik General Motors márka teljes modellpalettát kínált, a legkisebb kategóriától a legnagyobbig lefedve a piacot. Alfred P. Sloan hierarchiája a múlté; vajon ha a parkolóban összefut egy Opel Ascona-alapú Cadillac Cimarron és egy hatalmas Olds 98 Regency gazdája, melyikük a sikeresebb üzletember? Egy Chevy Caprice Brougham is mindenben jobb egy alap Cadillac Sedan de Ville-től. Tegyük hozzá, más gyártónál sem volt jobb a helyzet: a mariachi bandák kedvence, a Ford LTD Crown Victoria simán kenterbe veri műluxusban a piacon fölé pozicionált Lincoln Continentalt.
98 Regency és Cimarron - a Cadillac drágább volt
Számított ez a gyártóknak? Nem. A lényeg az volt, hogy pörögjenek a gyártósorok. Mindegy volt hogy egy új modell csak a lámpák formájában és az ajtólemezek domborításában különbözött az elődmodelltől, a marketingesek már profin adták el újként évről-évre ugyanazt a vasat. Hogy megfeleljenek a szigorodó emissziós normáknak, a műszaki tartalom még igazából romlott is: a motorok sűrítési arányát lecsökkentették, külső pumpákkal fújtak pluszlevegőt a kipufogósorba. Eljött a száztizenöt lovas ötliteres motorok kora. Az újkeletű luxusnak nem felelt meg az öreg Hydra-Matic váltó 'odatevős' működése sem, nem voltak már kíváncsiak az emberek arra, hogy kinek a kocsija nyekkenti meg másodikban a gumikat - a váltókat is kiherélték, lecsökkentették az olajnyomásukat és mindenféle, a hatékony működést lassító nyomástárolókat terveztek beléjük. Így libegtek át a nyolcvanas évekbe, plüssüléses felhők hátán, szemellenzővel a fejükön. Valami német márka bepróbálkozott ugyan egy olcsó, keveset fogyasztó, nevetségesen kicsi autóval ami az eladásai csúcsán elérte a 6%-ot, de ez nem adott aggodalomra okot; a GM piaci részesedése majdnem 50% volt, a többin meg osztozott a Ford és a Chrysler. Kit érdekelnek a kisautók?
A valóságban az eladási darabszámok és a statisztikák elfedték a valóságot az amerikai gyártók előtt. "Normális, hogy egy olyan krízis után, mint az 1973-as, ahol 400%-ot emelkedett a nyersolaj ára, pár százalékot esnek az eladások. Úgyis elkészültek a szigorodó környezetvédelmi normákra reagálva az 1970-es év elejére a szubkompakt autóink, majd veszik azokat helyette." Mi a szubkompakt autó? Ha van pénze a gyártónak (Chevy+Ford), akkor kifejlesztenek egy teljesen új koncepciójú kocsit, mint a Chevrolet Vega és a Ford Pinto, ha kevesebb pénze van, azt csinálja mint az AMC, ahol simán lecsapták egy Hornet négyajtós szedán hátát, ebből lett az AMC Gremlin. A Chrysler szokatlanul előrelátó módon megyezett a Mitsubishi-vel, és a Galant Colt-ot -ami Japánban egy családi autó- kezdték el forgalmazni Dodge Colt néven. Nem is volt vele sok baj, a legtöbbet a forgalmazók panaszkodtak, hiszen a 'Dodgebishi' egyértelműen kilógott látványában a többi gyártmány közül, valamint akkoriban még elég élénk volt a háború emléke - nem voltak szimpatikusak a japánok.* A második legmegbízhatóbbnak a Gremlin bizonyult, hiszen elöregedett kiforrott alapokra épült. A GM is annyi pénzt költött a Vega kifejlesztésére, mint egy nagyautóéra, a kocsi formatervét úgy alakították hogy hasonlítson a Camaró-hoz; a motorok is faékegyszerűségűek voltak, a problémát inkább az összeszerelés minősége jelentette, amin érdemben sosem tudtak javítani. A Ford viszont... ha egy termék ennyi évvel a bemutatása óta is a nagy cégek cinizmusának a jelképe, ott valamit igencsak elrontottak. Pedig a Pinto nem volt gazdasági bukás, egyáltalán nem; összesen hárommilliót gyártottak, csak azt a bizonyos 27-180 "szerencsétlen balesetet" kellett volna jobban kezelni, amiben a tisztelt vásárlók tűzhalált haltak.
Gremlin, Pinto, Vega és Colt
A japán gyártók is felismerték a piaci rést; azt tudták, hogy a nagykocsik mellett sem esélyük, sem tapasztalatuk nincs labdába rúgni - viszont a kis-, és középkategóriában van lehetőségük egy kicsit lecsípni a kék-fehér-piros tortából. Tíz év alatt mindhárom japán gyártó sejtése beigazolódott - az amerikai 'nagy hármas' nem akar a kisautókkal érdemben foglalkozni és amit sikerül is piacra dobniuk, az is bőven hagy kívánnivalókat maga után. 1975-re a Toyota eladásai lehagyták a Volkswagenét. Nőtt az autószállító konténerhajók száma ami Japán és a nyugati part között járt, egy probléma volt csak: az út is eltartott pár napot, az importfolyamat és a kocsik kiszállítása is időbe telt, a teljes átfutás majdnem egy hónap volt. Nem engedhették meg azt a változatosságot, amihez az amerikaiak hozzá voltak szokva: nem rendelhettél meg külön minden kis apróságot az új Toyotádhoz, mert hosszú hetekig nem tudták volna leszállítani. A Honda alkotta meg a "felszereltségi csomag" fogalmát. Kétféle Accordot vittek Amerikába: DX és LX kivitelűt, a DX kisebb motort és egyszerűbb műszerfalat kapott, az LX az erősebb motort és fordulatszámmérős műszerfalat. A színpaletta is mindössze három-négy elemű volt. Azonban ez sem volt elég, sőt a 'csirkeadó' miatt pickupot és kisteherautót nem is importálhattak értelmes áron. El kellett kezdeni autókat gyártani egy, az ázsiai kultúra számára teljesen ismeretlen munkaerőpiacon. A Honda nyitotta meg elsőként a Marysville-i gyárát 1979-ben, egy évvel rá a Nissan és '86-ban csatlakozott a Toyota.
GM szín/beltér és az import Hondák. Nem jöttél zavarba a kínálattól.
A folytatásban jönnek a nyolcvanas évek, a németek hozzák az eta-motoros BMW-t meg egy taximercit, a Honda elad egymillió Accord-ot, a Toyota tanul egy fontos dolgot a szakszervezetekről és az import autók végérvényesen beteszik a kaput az önmagát keresgélő, műfával és műkrómmal szédelgő Detroit-nak.
* "baromság, húsz év eltelt a háború óta" - A háború alatt a nyugati parton élő kb 120.000 ázsiait internálótáborokba vitték. Amikor a Ford a kilencvenes évek elején megpróbálta a Mustangot az orrmotoros Mazda 626 kupé alapjára átrakni, az emberek szabályosan fellázadtak a cég ellen.
csakúgybelepofázok 2021.02.15. 10:24:38
Az első "bekezdést" tudtam csak elolvasni...
Aztán feladtam...
És ez - most láttam meg - még csak az első rész...
Szóval a lényeg....számomra ez így olvashatatlan ...
DE én csak úgy belepofázok mindenbe... :-)
Make Valamit · http://make.blog.hu 2021.02.15. 10:31:35
Buncog 2021.02.15. 10:32:57
Jó pár millióan elfogadták volna itt azt a műfás és akkor még valódi krómos luxust...
citrix 2021.02.15. 11:10:58
Bandibacsi34 2021.02.15. 11:36:24
Trump probalta visszavinni az USA-ba az autogyartast pl. a Mercedest Mexikobol, de sikeresen bukfenceztettek..
Make Valamit · http://make.blog.hu 2021.02.15. 11:46:14
@Bandibacsi34: igen, elég pesszimista jóslatokat hallok a következő négy évre. $5/gal üzemanyag biztos, de elemzők szerint a duplája is lehet a legrosszabb esetben. Nem jó ötlet egy olajvezeték építését leállítani, mert az egy eléggé biztonságos szállítási mód. Most majd ugyanazt az olajat jóval drágábban, vonaton és teherautókon kell elszállítani, ami lényegesen kevésbé környezetbarát/biztonságos.
citrix 2021.02.15. 12:21:36
Untermensch4 2021.02.16. 12:54:26
Nem tudom mennyire reprezentatív, de a '29-es válság idején egy amerikai nő azt mondta hogy előbb jár rongyokban és hal éhen mint hogy az autóról lemondjon... :)
Mi "nemesi nemzet" vagyunk. Jó ló nélkül csak földönfutó jobbágynak nézik az embert. A mopedautó is "autó" (de xar) nem moped.
citrix 2021.02.16. 13:08:57
Make Valamit · http://make.blog.hu 2021.02.16. 13:46:52
Untermensch4 2021.02.17. 11:51:50