Make:Valamit

Az amerikai autóipar furcsa öngyilkossága - a 70-es évek

2021. február 06. - Make Valamit

Üljetek le gyerekek és figyeljetek, egy érdekes történetet fogok elmesélni Nektek. Valamikor olyan rég, hogy tán' igaz sem volt, volt egy General Motors nevű nagyvállalat. Gyártottak népautókat Chevrolet név alatt; gyártottak autókat a középosztálynak Pontiac néven, bár egy magyar származású migráns majdnem tönkretette az egész "nyugodt erőre szavazók autója"-imidzset, amin teljesen csak a Pontiac név 2010-es beszántása segített. Gyártottak még nagyon megbízható autókat Buick néven a középvezetőknek, és Oldsmobile néven a nyugdíjasoknak. Az életben legtöbbet elérőknek talán nem is tudtak volna megfelelő minőséget kínálni, ha nincs Henry Ford - szerencsére az öreg Ford mindig is jobban értett a támogatói magára haragításához, mint az autógyártáshoz, ezért az általa alapított Henry Ford Company éléről leváltották, és egy bizonyos Henry M. Leland-ra bízták a vezetést, aki átnevezte a céget Cadillac Automobile Company-re. Leland sajnos jobb mérnök volt, mint üzletember, ezért a Cadillac hamarosan újra a tönk szélére került, innen vásárolta meg a GM 1909-ben.

gm_lead1.jpg

A gazdasági világválság előtti Cadillac a "más kategória" megtestesítője volt, csakúgy mint a Duesenberg vagy a Packard - saját gyártmányú tizenkét-, illetve tizenhat hengeres motorok és egyedi alváz, az ügyfél kérésére felkarosszálva valamilyen neves építővel (amerikaival, persze: Rollston, LaGrande, LeBaron vagy Fleetwood Metal Body Co.). A világválság, és a második világháború utáni botladozó gazdaság nem volt jó hatással a luxust képviselő Cadillac-re, a sokhengeres motoroknak menniük kellett, helyükre egy nem különösebben érdekes oldaltszelepelt (brr) V8-as, és a GM központi raktárából szériagyártású fék-, és futóművek jöttek. Szerencse a szerencsétlenségben, hogy az 1935-ben a fejlesztőasztalon felejtett "biztonsági automatikus sebességváltómű" a háború kitörésére lett épp kész - a gazdagok bal lábát kímélő Hydra-Matic váltót rögtön bele is rakták párban az M3 Stuart tankba - egy V8+automataváltó hajotta a bal, egy másik páros a jobb oldali lánctalpat. A háború után ezért az új váltót "harcban edzett" szlogennel adták el; az első évben a Cadillac-ek több, mint háromnegyedét szerelték a négysebességes, hidrodinamikus-nyomatékváltós szerkezettel. Elindult a pénznyomda, más autógyártók is a GM-től vették (AMC, Ford), vagy licenszelték (Rolls-Royce, GAZ) a Hydra-Matic automataváltót. (Az utóbbinál a "licenszelés" kifejezés félrevezető, bár ugye tudjuk: egy szovjet mérnök sosem lop, csak ötletet merít!)

gm_lead4.jpg1932 Cadillac V16 Sports Tourer

Az amerikai autógyártás aranykora valahol az ötvenes évek közepétől a hetvenes évek elejéig tartott: nagy, kényelmes, szép autók, viszonylag egyszerű, ezért strapabíró mechanikával. A hatvanas évek elején elkezdett lóerővadászat sem volt valami nagy hatással volt a motorok technológiai fejlesztésére, hiszen amíg 8 centbe kerül egy liter benzin, nyugodtan lehet a következő módon teljesítményt növelni: a V8-asok alap karburátora egy kéttorkú Carter, az erősebb motorok kaptak egy négytorkú Rochestert, a paletta csúcsán pedig iker négytorkú karburátorok ontották az üzemanyagot (igazából öntötték, egy 7.2L-es V8 akkoriban nem fogyasztott 25 liter alatt százon.) A Cadillac mindebből felsőbbrendűen kimaradt, hiszen az ő motorjaik egyedi gyártósoron készültek, és nyomatékban még a legendás Chrysler HEMI motorknál is erősebbek voltak, csak nem az utcai versenyzés miatt, hanem hogy minél kevésbé erőlködjenek gyorsítás közben, ezért csendesebbek legyenek. Érdekes látvány egy 1962-es Caddy felemelve: a kipufogó egy nyolc-a kettőbe-egybe rendszer, egy dobbal a végén - az ikerkipufogós rendszerek berezonálhatnak, megzavarva ezzel az úrvezetőt; szó sem lehetett róla. Ezt a hagyományt a CTS megjelenéséig tartotta is a Cadillac. Ugyan a világháború előtti presztizsét elvesztette, azért a sikeres cégvezetők még mindannyian Cadillac-kel jártak. A GM-nél is, természetesen, ami kissé szúrta valakinek a szemét a tizennegyedik emeleten. Hogy alkothat bármilyen véleményt a saját gyártmányáról egy Chevrolet-, vagy Pontiac-igazgató, ha Cadillac-et használ? A GM malmai viszont lassan őrölnek (a Caddy ATS-V jut az ember eszébe, amit az E46 M3-as BMW ellenfelének szántak, és jobb is lett nála. Csak hat évvel a BMW gyártásának a beszüntetése után kezdték forgalmazni.) - szóval ez a furcsa szokás így maradt a koreai háború, Kennedy és az ellenkultúra forradalma alatt is. De már elindult valami baljóslatú a háttérben.

gm_lead6.jpggm_lead2.jpg1967-es Cadillac és műszerfala: minimalista luxus. Ahogy az első féléves analízis órán mondta Kónya tanárnő:
jegyezzék meg az anyagot, később szükség lesz rá!

Képzeljük bele magunkat egy GM igazgató helyzetébe: éveket töltöttél el valamelyik leányvállalatnál (Frigidaire vagy a Delco) onnan kineveztek valamelyik belső márkához, talán a GMC teherautógyártóhoz mint igazgatót, és pár év után révbe érsz: a Chevrolethez kerülsz mint mondjuk fejlesztésért felelős igazgató, majd onnan előlépsz igazgatótanácsi taggá. Ezen a szinten már nem foglalkozol mindennapi ügyes-bajos dolgokkal. Évek óta nem vettél már autót (az utolsót amiért pénzt adtál, a feleséged használja), a cég kiutalja a legújabb, mindennel felszerelt Caddy Fleetwood Special-t, amit a nap elején leparkolnak neked, és a nap végén kitakarítva, teletankolva hozzák eléd hogy hazagurulj a tökéletes családodhoz. Szombaton elviszed a gyerekeket valami sporteseményre, este elmentek a country klubba, és vasárnap elgurultok a templomba. A hétköznap estéken ha marad energiád, kiöltöztök a feleségeddel és elmentek valamelyik másik unalmas igazgató vacsorapartijára ahonnét kicsit becsiccsentve hazagurulsz, míg egy nap...

gm_lead5.jpgLali Impalája: 4 ajtó, alu hűtőrács, lemezfelnik és... igazából ennyi.

...a nap végén kilépsz a GM központi irodaházából és nem látod a tiszteletet parancsoló krómozott orrt a behajtón. A parkolóőr egy díszítés nélküli "GM" logós fémkulcsot nyom a kezedbe, és lassan leesik: az Impala, amiből kiszállt nem az övé. A TIÉD! Ugyan az Impala a legnagyobb Chevy, dehát CSAK egy Impala! Tanárok, kőművesek és friss migránsok autója! A szegények hivatalos kocsija! Az esti vacsorát még megkockáztatod, de amíg a Fleetwood miatt a szeme se rebbent senkinek, az Impalából kilépő öltönyös úr és kosztümös feleség látványára még a vonósnégyes is akkordot téveszt. Na jó, ez így nem maradat. Ha Impala, akkor legyen Impala, de nem EZ. Majd Te összeválogatsz egy olyat, ami tetszik és féligmeddig pótolja a Fleetwood luxusát. Ekkor jön a meglepetés: ugyan tudat alatt eddig is sejtetted, de most esik le a tantusz: a Chevykhez nincs elektromos ablakemelő. Pénzért sem. Nincs műbőr tető, még egy nyüves krómküllős dísztárcsa sem, és ami a legjobban fáj: a háború óta folyamatosan fejlesztett "Autronic Eye" automatikus fényszórókapcsoló sem! Kézzel kell felkapcsolni a lámpákat, mint egy... mint egy... tyúkólban! Az Chevrolet ilyen volt: egy belépőszintű autó, ahol csak az ár számít. Nem arról van szó, hogy nincs pénz extrákra - nincsenek extrák! A Chevroletnek tilos volt az eggyel felette levő Oldsmobile lábára lépni. No nem mintha az Oldsmobile-igazgató jobban járt volna. Igen, középkategóriás autót vezethet, de itt sincs bőrbelső vagy automata lámpák. Mintha egy Bentleyből kéne visszaülni egy Audiba. Összesúgnak az ismerősök a hátatok mögött - "biztosan valamit eltolt A CÉGNÉL".

A Buick igazgatója is megtört kicsit, de nála legalább ott a lehetőség: megrendeli az új céges kocsit: egy Electra 225-öt, bőrbelsővel, műbőr tetővel, küllős dísztárcsákkal, és a szent kehellyel: az automata fényszórókkal! A vasárnapi templom parkolójában már várja a kollegákat hogy eldicsekedjen nekik, milyen jó nevet talált ki a felszereltségi csomagnak; a "Park Avenue" New York leghosszabb és legszebb sugárútja - biztos tetszeni fog nekik. Elsőnek a Pontiac manager érkezik valami új kocsival... mi a rosseb egy Ninety-Eight "Regency"? Ja igen, a Regency hotel, ami a... basszus... Park Avenue-n áll! És minden van benne, ami a Buickban! A megátalkodott! Már épp beszólna valami epéset, amikor begördül egy Pontiac Gran Ville, ugyanannyi krómmal, automata világítással és bőrtetővel mint a másik kettő. A három igazgató fel sem tud lélegezni a sokkból, amikor bekanyarodik a parkolóba vigyorgó sofőrrel egy Chevy Caprice Classic. Még a Chevroletnél is sikerült átverni az ultra-limitált kivitelű Cadillac-helyettesítőt! Ez hihetetlen! Egyelőre a meglepetéstől szólni sem tudnak és még nem sejti egyikük sem, de megásták a General Motors sírját.

Következő rész >>

gm_lead7.jpggm_lead3.jpg1976-as Caprice Classic Kelsey-Hayes dísztárcsákkal, króm hűtőmaszkkal és - ismerős a műszerfal?

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szabo T 2021.02.08. 01:38:16

Érdekes írás! Fogalmam sem volt DeLorean magyar vonatkozásáról. Kérem a következöt :)

Bandibacsi34 2021.02.08. 10:42:31

Tegyük hozzá, hogy Ford inkább átment a népautó vonalra. Egy ilyen bizniszt akkoriban sem volt egyszerű megcsinalni, tudtommal majdnem 200-250 autogyar volt 1900 körül az USA-ban, amiből 1940 re kb 10-12 maradt fenn...

Bandibacsi34 2021.02.08. 10:57:54

Egyebkent erdekes a téma. A legtöbb amerikai auto alapvetően hosszú tavokra épül az 1950-es evek ota(vagyis nem az a tipikus japan varosi auto vagy a nemet, ami az amerikai es a japan auto kozott helyezkedik el ezen a tengelyen). A vilagpiacon bizonyos helyeken lehet oket jol eladni(arab orszagok) mashol jobban mennek a "parasztautok" (terepjarok) pl Del-Amerika, Afrika, Kozep-Azsia, de ott meg uj autokat nem nagyon vesznek(kicsi a fizetokepes piac). Nekem mindig is nagy kerdes volt, hogybtudtak ezek Eszak-Amerikabol kiturni az amerikai autokat...

bati67 2021.02.08. 13:23:03

A vége nekem kicsit zavaros lett, de várom a következő részt! :-)

citrix 2021.02.08. 14:27:21

A GM sírját szerintem a takarékos és megbízható japán autók valamint a precíz, erős és presztízst mutató német prémiumok ásták meg. Az amerikai autók lehettek nagyok, erősek és dizájnosak ám sokat fogyasztottak, az összeszerelés és kidolgozás minősége bőven hagyott kívánni valót. A hetvenes évek közepétől ez még romlott is és a korábbi 3-400 lóerős teljesítményű 5-6 literes motorokból hitvány 170-220 lóerőt hoztak ki a környezetvédelmi előírások miatt. A fogyasztás maradt 15-25 liter. Hobbi célra azért ma se megvetendő egy-egy nagyblokkos Chevy Nova, Pontiac GTO, Hemi motoros Dodge Charger vagy 427-es Camaro.

Make Valamit · http://make.blog.hu 2021.02.08. 14:46:13

@citrix: hé, látod a szerkesztői felületet, vagy mi? :D Nyugi, nyugi, jönnek azok is.

felső határ nincs 2021.02.08. 19:14:12

Az europai autoipar furcsa ongyilkossaga most folyik, kornyezetvedelem motto alatt. Persze nem feltetlen baj ez, papucsot es mikrosutot se gyartanak a fejlett orszagokban, na und? Van ra ember.

nyelv-ész 2021.02.08. 20:00:27

@citrix: Ültem néhány 70-es, 80-as évekbeli amerikai autóban, vezettem is némelyiket... Nem csodálkozom egy percig sem, hogy az amerikai autóipar a földbe állt. Hiába nagyok az autók, az utastér nem tágas, az ülések kényelmetlenek. A csomagtartó lapos, egy bőrönd csak fektetve fér bele - persze ott a kombi, amiben elfér minden szar, csak épp az első fékezésnél a nyakadba dől az egész.
Aztán jöttek az olajválságok, és a lecsengő hippiláz maradványaként a legmegátalkodottabbak VW Bogárba ültek át. A többiek pedig megvették a japán autókat, amelyeket olyan olcsón adtak, olyan kedvező hitelekkel, hogy az emberek úgy érezték, ők verik át a japánokat, ha vesznek tőlük autót, hiszen biztos, hogy a kis sárgák ráfizetnek minden egyes darabra. Pedig ha tudták volna...
Mire a japán autók áradatát sikerült megfékezni a dollár yenhez képesti leértékeléssel (figyeldoda, nem az autógyárak kezdtek olcsóbban termelni!), az amcsi gyártók is kezdtek felzárkózni. Korszerűbb autókat gyártottak, kisebb, gazdaságosabb kivitelben. Csak éppen a nagy spórolásnak az lett az eredménye, hogy a legtöbbjük hamar tönkrement. Vége lett az elpusztíthatatlan amerikai autó legendájának.
Közben a japánok gyárakat alapítottak az USA-ban, és folytatódott a japán autó diadalmenete, de immár nem az olcsó kis koszlott, három évesen már szétrozsdásodó autókkal, hanem kényelmes, tartós, megbízható autókkal. Ráadásul ezek már a környezetet is kevésbé károsították, ami kezdett egyre nagyobb hangsúlyt kapni. Kaliforniában a 60-as évek végén nem tudtál úgy egy nagyvárosi utcaképet csinálni, hogy ne lett volna rajta egy-két Bogár, ma meg nem tudsz olyat csinálni, amin ne lenne legalább egy Toyota Prius.

Make Valamit · http://make.blog.hu 2021.02.08. 20:32:20

@felső határ nincs: az a gáz, hogy ahol az ipart megölik, más is megy utána. Nézek ausztrál autóépítőket a youtube-on, egész tavalyig nem panaszkodtak. Mióta a GM és a Ford beszüntette a gyártást, lassan argont se tudnak venni a hegesztőgépbe. Tehát nem csak a gyárakban dolgozók vesztik el az állásaikat, hanem a beszállítói lánc tagjai is.
A legrosszabb hogy TUDJUK hogy ez történik, láttuk mi történt a gengszerváltás után, amikor sikeres-, külföldön is népszerű vállalatokat hónapok alatt széthordtak, a mérnökgárda meg külföldre távozott; mégis úgy tesz mindenki mintha nem emlékeznénk rá.
Most kezdenek az amerikaiak rájönni hogy volt négy évük megfordítani ezt a folyamatot, de Biden megválasztásával elúszott az utolsó esély is. Mostmár megy minden érdemi termelői munka Indiába meg Mehikóba. Csak idén valami két és félmillió H2B vízumot akarnak kiszórni.
@nyelv-ész: várjátok már meg a következő részt, ott van a szerkesztőben csak amíg nincsenek képek és nem mentem át rajta ötször-hatszor, nem akarom élesíteni.
Lesz még három rész a terveim szerint, jönnek a japók, Max Hoffman, meg a többiek is. Türelem. Próbálok valami érdekeset érdekesen tálalni.

felső határ nincs 2021.02.08. 21:03:09

@Make Valamit: Annal jobb egy orszagnak (egyennek), minnel tavolabb van az erdemi termelo munkatol.

Meg csak az hianyozna, nooormalis? 3 generacioval ezelott a tobbseg itt meg a foldet turta, es nem nagyon sirjak vissza. Normalis ember gyarban sem akar dolgozni, es azt se fogjak visszasirni. A tervezeshez, szervezeshez tobbnyire nem kell helyben lenni, helyben elni, a tejszint megtartjak maguknak az okos orszagok, es az ipari melokat valtjak a hihetetlenebbnel hihetetlenebb szolgaltatasok.

Dolgozzon az, aki jobbat nem tud - ahogy Rotsild bacsi mondta mindig.

Nyilvan sokan buknak majd ezen, de ez nem baj. A gazdasag globalis, es csak globalisabb lesz. Inkabb fel kell keszulni erre es hasznot kell belole huzni.

Bandibacsi34 2021.02.08. 21:25:23

@felső határ nincs: Úgy lesznek öngyilkosok, mint Majakovszkij(Elvtarsak ne lőjetek!!!)

Serény Vélemény 2021.02.08. 22:08:23

@felső határ nincs: Ezt lefordítom neked, mert úgy látom nem érted! Azt jelenti, hogy az amerikai melós, aki eddig hozzászokott egy amerikai melós életszínvonalhoz, ezután nem fog annyi pénzért tudni melósnak lenni, mert negyed annyiért kis kínai melós dolgozik helyette.

felső határ nincs 2021.02.08. 22:31:14

@Serény Vélemény: Ez igaz. S kit erdekelnek a melosok?

A fogyasztonak es a tokesnek kell jol jarni. Te sem fizetnel 5x annyit egy TV-ert, hogy Europaban v. az USAban rakjak ossze, mas se. Es igy van ez minden massal is.

Azt kevesen veszik eszre, mennyivel olcsobb ma egy uj auto, mint 20-30 eve. Ez reszben a tovabb optimalizalt gyartasnak koszonheto, amit csak oriasi uzemmeret mellett lehet vegrehajtani, reszben az olcso helyekre kiszervezett termelesnek is koszonheto. Na meg a realberek is nottek, foleg pl. Magyarorszagon es keleteuropaban.

1990ben 1 millio volt egy Swift a szalonbol, az emberek meg kerestek 15ezret havonta brutto. Az olyan mint ma 300as brutto fizetesbol 20millios autot venni.

Na kb. ennyire sajnalom, hogy az amcsi, nemet, angol, sved szalaggyari munkast leepitik a fenebe. Ha keptelen megtanulni vmi ujat meg mindig elkoltozhet, ha imad autogyarban dolgozni.

pizo 2021.02.08. 23:24:32

"Ez igaz. S kit erdekelnek a melosok? A fogyasztonak es a tokesnek kell jol jarni."

Minden dolgozó egyben fogyasztó is*... és épp az kezd mindenhol a gond lenni, hogy dolgozókat (ez nem feltétlenül gyári szalagmunkást jelent) nem fizetik meg, és lényegi dolgokat egyre kevésbé engedhet meg magának, úgymint normális lakhatás, új autó, minőségi étkezés, ruházkodás... Az elektronikai árucikkek valóban olcsók, ez egy ideig elfed az egyéb problémákat.

*Ha már Henry Ford: ő ismerte fel, hogy olyan bért kell fizetni a dolgozóinak hogy azok megengedhessék maguknak az általuk összeszerelt autó megvételét... Ez mostanában valahogy nem szempont.

Zoli

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2021.02.09. 01:14:27

Valaki rohadtul elmagyarázhatna már a következőt: Hogy a fazba' lehet az usákoknál ennyire olcsó a benzin?Honnan veszik a nyersolajat, ahol ilyen olcsó már az is?Európa miért nem tudja onnan venni?Vagy veszteséggel árulják a készterméket?Életszerűtlen.Vagy lemondanak a szövetségi államok a benzinre rárakódott adóról, amiatt ilyen olcsó?Hogy tehetik ezt meg, hogy nem hiányzik a költségvetésből, meg a politikusaik zsebéből ez a tétel?Ha mégis ez van, Európában miért nem terjed ez a felfogás?Ha adó is van, árrés is, meg haszon is, és még így is kurvaolcsó, akkor nem lehetne onnan átszállíttatni tankerekkel, lehet, még úgy is kevesebbre jönne ki, b@ssza meg...(Jó, ez az ötlet csak vicc valójában, bár ki tudja, lehet még így is megérné.) Nagyon tele van már a t*köm ezzel, hogy nem tudni az okokat.
Mi itt kb 500 forintért vesszük a benzint, ott meg mennyi lehet?120-150 forint?És még azzal se lehet magyarázni, hogy ott sok a szegény népréteg.Mert hogy ez sem igaz.Eddig bárhol, bármilyen cikkben ahol volt erről szó részben, csak mindenféle kézzel nem fogható csűrés, csavarás, terelés és mellébeszélés volt felhozva magyarázatnak, indoknak.

felső határ nincs 2021.02.09. 01:58:26

@geegee: Foleg az adok alakitjak az uzemanyagok (es pl. a dohanytermekek) kisker arat, jovedeki ado plusz AFA. Az USAban csak sales tax van rajta, ami 5-10% allamtol fuggoen.
Europai viszonylatban viszont Mo-n nem draga a benzin, inkabb olcso.

Az USA mas, ott az ingyen egeszsegugy meg az ingyen iskola sokkal alacsonyabb szinvonalu, mint nalunk, minimalis az allami szolgaltatas. Igy szoktak meg, a jovedelemadok viszont eleg magasak kint.

En nem annyira szeretnek ennel olcsobb benzint, igy is kb. 2x annyi auto van az utakon mint 20 eve. Varosokban lepni nem lehet az autoktol. Az USA-ban majdnem annyi auto van, ahany ember...Magyarorszagon meg harmadannyi kocsi van, meg csak az hianyozna hogy itt is minden csaladban annyi auto legyen, ahany ember - el se fernenk.

kárárámaispj 2021.02.09. 11:07:03

@felső határ nincs:
"A tervezeshez, szervezeshez tobbnyire nem kell helyben lenni, helyben elni, a tejszint megtartjak maguknak az okos orszagok, "
Hagyjuk már ezt a rizsát. Nem, nem okosak. Gazdagok. Az meg leginkább azért van, mert régebben gátlástalanabbak vagy szerencsésebbek voltak mint mások, de nem azért mert okosabbak.
Biztos hallottuk már a nagy kamut, hogy pl. itthon nem szerelőmunkások kellenek, hanem mérnökök. Ja. Csak akkor nem jön ide az autógyár. De még ha ide is jön, akkor nem a szalag mellett, hanem tervezőasztalnál ülnek, de a cég logója ugyanaz lesz, a nyereség meg megy a cég anyaországába. És ez a világ összes országára érvényes.
Ne legyenek kétségeid, a pakisztáni informatikusoknál az európai árufeltöltők is jobban keresnek. És hiába lenne valamelyiknek zseniális ötlete, odajönnek tőkével és megveszik tőle - amivel ő lehet, hogy gazdag lesz, de az országa ugyanaz a szar marad.

kárárámaispj 2021.02.09. 11:22:25

@felső határ nincs:
"ennyire sajnalom, hogy az amcsi, nemet, angol, sved szalaggyari munkast leepitik a fenebe. Ha keptelen megtanulni vmi ujat meg mindig elkoltozhet,"
Tehát költözzön a svéd Koreába?
Ez egy elbaszott gondolatmenet amit előadsz. A svéd melós legyen lakberendező vagy valami hasonló, a volvo gyártását meg vigyék kínába. Ez az egész baromság arra alapul, hogy a kínai borzasztó boldog és elégedett, hogy kap egy tál rizst. És akkor gondolkodjunk már el, hogy a magyar melós annyira elégedett és boldog, hogy egy szava sincs? Akkor az ellenzéknek mégis miért az a jelszava, hogy "nem szalagmunkások kellenek?"
Európa meg amerika épp rúgja tökön saját magát. Felélik azt, amit az elődeik összehoztak. Amcsinak legalább van egy olyan hadserege, hogy nem tud ellenük senki érdemben felállni, de Európa 50 év múlva le lesz körözve. És nem másnak lesz a hibája, hanem a saját hülyeségének. Kezdve az elcseszett környezetvédelmi baromságokkal, folytatva a gender meg liberált agymenésekkel meg migránspolitikával.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2021.02.09. 11:25:45

@felső határ nincs: Ez így okénak tűnik, de továbbfejthető a kérdés, hogy hogyan a vérbe ilyen olcsó az adó a benzinen?Humánusak, megértőek, lemondóak a politikusok? Ezt én se tudom leírni röhögés nélkül...
:-))))
De tételezzük fel, hogy nem csirkefogók, akkor is az autózás elismerten nagyobb támogatást, prioritást élvez, mint pont az általad is említett, fejleszthetőnek titulált oktatás, egészségügy meg gondolom, még sok minden más társadalmi probléma...?Ez nekem felfoghatatlan.Egész biztosan lenne millió helye a pénznek ott is.

felső határ nincs 2021.02.09. 11:37:32

@kárárámaispj: "Tehát költözzön a svéd Koreába?"

A tokesnek ez az ardeke, es a fogyasztonak is ez az erdeke. A melos kit erdekel, engem mint fogasztot nem. Az hogy a kinai melos elegedett-e, az mint fogyasztot szinten semennyire se erdekel, de az a tal rizs az utoljara 30 eve volt vonzo a kinainak....kb. pont ugyanugy el a nagyvarosi kozeposztaly Kinaban, mint nalunk. Igaz gyakrabban jon Europaba nyaralni, mint a magyar Kinaba...:)

Mint mar irtam, nem fog senki 5xos arat fizetni egy Audiert, mert Jurgen rakta ossze Ingolstadtban, jo nekik a gyori meg az orosz osszeszerelesu Audi, meg a kinai osszeszerelesu iPhone. Es ez a fogyasztoknak jo, tokeseknek jo, a tobbi huszadrangu kerdes. Az autogyar a masik autogyarral versenyez, aki szinten olcsit ahol csak lehet.

Az hogy Magyarorszagnak nem szalagmunkasok kellenek, egy demagog faszsag. A lakossag jelentos resze itt sem alkalmas kreativ munkara, csak droidnak. Az autogyarak amugy is jobban fizetnek az atlagnal. De meg igy is sporolnak azzal ha kidobnak egy jurgent es felvesznek itt egy magyart, mert itt olcsobb a megelhete = mindenki happy. Jurgen is talal masik melot, nem kell aggodni.

felső határ nincs 2021.02.09. 11:52:55

@geegee: Jo kerdes. Ez egyebkent egyetertek a kormannyal abban, hogy ha mar adoztatni kell vmit, akkor a fogyasztast kell erosebben adoztatni, nem a termelest....

Mindent kontextusban kell nezni. USAban, ha fizetsz havi 500 dollar magan egeszsegbiztositast, hogy rendes ellatast kapj, ott meg mindig van 7-8000 dollar onresz, amit zsebbol fizetsz, ha eltorod a labad pl. Mo-n ehhez hasonlot se lehetne bevezetni, mert azonnal kitorne a forradalom. Szoval ezt is figyelembe kell venni. Igaz, 27% AFA helyett fizetnek max. 10%-ot (ha megnezed, egy tok ugyanolyan BMW vagy TV vagy mobiltelefon az USA-ban olcsobb, mint Magyarorszagon vagy mashol Europaban).

De arra a keves allami szolgaltatasra eleg a kisebb ado (azzal, hogy ott pl. a cegek nyeresegadoja es a jobban kereso maganszemelyek jovedelemadoja is joval magasabb), hiszen az amerikai alapbol minimum dupla annyit vasarol, fogyaszt.

kárárámaispj 2021.02.09. 11:53:08

@felső határ nincs:
". Az hogy a kinai melos elegedett-e, az mint fogyasztot szinten semennyire se erdekel, "
Elég rövidlátó gondolkodás. Kb olyan szinten vagy, hogy átdobom a szemetet a szomszéd kerítésén, onnantól nem az én problémám

"de az a tal rizs az utoljara 30 eve volt vonzo a kinainak..."
Azt csak hiszed...
".kb. pont ugyanugy el a nagyvarosi kozeposztaly Kinaban, mint nalunk."
Marhára nem. Mondjuk kezdjük azzal, hogy a gyerek ÓVODAi elhelyezése 100rugó átszámítva, és konkrétan összedobja a négy nagyszülő
" Igaz gyakrabban jon Europaba nyaralni, mint a magyar Kinaba...:)"
Persze. A középréteg, mi? :D:D:

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2021.02.09. 15:03:54

@felső határ nincs: Na de miért lenne azonnal forradalom?Mert fizetni kell a q sok tébét, meg a 27% áfát...
Minden mindennel összefügg.
Az a baj, hogy az eredeti kérdéstől inkább csak távolodunk... :D
Valamilyen háttérindoknak is kell lennie az alacsony usák benzinárak mögött.Valszeg sosem fogom megtudni.Na mindegy.

kárárámaispj 2021.02.09. 17:02:00

@geegee:
Amerika motorizált társadalom. Alig van tömegközlekedés, teljesen természetes, hogy nagy távolságokat autóval tesznek meg akár napi szinten. Ez így alakult ki. Ha ezt elkezdené megadóztatni valaki, akkor kitörne a forradalom. Mint ha nálunk mondjuk betiltanák a disznóhúst, vagy a mákot.
Állandóan ezzel az Áfával jönnek. Azért 27% nálunk, mert ez ellenőrizhető, és beszedhető. Egy amerikainál fel sem merül, hogy a fizetésének a felét zsebbe kapja. Meg van ott nekik olyan ingatlanadó, hogy beszarsz.

gigabursch 2021.02.10. 07:16:00

@geegee:

Ahogy @kárárámaispj: elmondta, pontosan ezért.
Nagyon nincs gyed, gyet, gyás. Nincs gyakorlatilag semmilyen szociális háló, nincs érdemi TB.

Untermensch4 2021.02.10. 20:22:19

@geegee: Ha elő tudod keresni, érdekes lehet hogy ma magyarisztánban mennyibe kerül 1 utaskilométer a tömegközlekedésben. 2009-ben egy zaklatott közlekedési mérnök által közölt akkori számból az jött ki hogy egy 1 éves suzuki alto az összes költségével (üzemanyag is) 4-5 évenként kijönne azon a TÉNYLEGES költségen amivel vonattal dolgozni jártam. 2x45km vasút 2x1 + 2x2km kerékpáron, az átlagos késési időkkel együtt egy TRAKTOR utazósebességével vetekedett, ajtótól ajtóig.
A megfejtés kb az a mások által már leírtakon túl hogy az usa-ban nem öntenek adóként beszedett pénzeket olyan cégekbe mint a m.kir.sínbohócvállalat... és a politikusoknak is jobban megéri lobbistáktól kapni a jattot mint trükkösen lopni az adót, így nem is erőltetik a túladóztatást.

Untermensch4 2021.02.10. 20:30:49

@felső határ nincs: Jürgenéknél van olyan szakszervezet hogy inkább nem rúgják ki mindőjüket és a kiszervezett munkán megspórolt pénzből finanszírozzák a munkájuk magasabb költségét.

"Magyarorszagon meg harmadannyi kocsi van, meg csak az hianyozna hogy itt is minden csaladban annyi auto legyen, ahany ember - el se fernenk."
Majd miközben kiszervezed a gyári melómat indiába, nézd már meg hogy ott autó helyett mi mindent használnak városi közlekedésre. Ahol nem az a legfőbb érv hogy "dejanémetautópályánnincssebességkorlátozás!" és városban 60km/h alatti sebességeken közlekednek, ott megfelel mondjuk egy kis alapterületű "tuk-tuk" is. A japánoknál a hely szűkössége régi probléma, ők az autók alapterületének növekedését exponenciálisan növekvő adókkal jutalmazzák...
Ha meg nem sikerül minden munkanélkülit exportálnod akkor készülj fel arra hogy a te megélhetési költségeid is megnőnek, most pl dél-amerikához képest keveset kell költened testőrökre, falakra és autó-páncélozásra.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2021.02.14. 14:53:16

@kárárámaispj: @gigabursch: @Untermensch4: Oké, érteni vélem, amit mondtok, de a két dolog valahogy nem egyenértékű nálam.Nincs tébé, gyes és ezért olcsó a benzin.Mintha a piacon, boltban az lenne, hogy nincs ruhanemű, meg éleémiszer, de cserébe olcsó a bútor...A két sepenyő q-ra nem ugyanazokat a dolgokat tartalmazza.Illetve ha valakinek még sincs kocsija, az hogy van kárpótolva a nem létező közellátás hiányáért?Valahogy nekem még mindig érthetetlen a dolog logikája.
Biztos nagyon földhözragadt a gondolkodásom, ez lehet a hiba.
:D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2021.02.14. 14:55:57

@geegee: Illetve még erre reflektálva: tehát akkor kimondva-kimondatlanul támogatva van (vagyis fontosabb) az egyéni közlekedés, mint a polgárok mentális és fizikai egészsége (iskola , kórház).
Nekem ez elképesztően cseszlovák...

Untermensch4 2021.02.17. 21:04:05

@geegee: Pedig így van. San Fransisco-ban egy állami iskolai tanári fizetés egy kis lakás bérlésére nem elég. Igaz, régebbi sztori de egyik ismerősöm középiskolásként cserediák volt usa-ban. Itthon a gyengébbik matek-csoportban (egy nem elit gimnáziumban) volt 3as átlaga. Ott a tanára indítani akarta állami matematikai tanulmányi versenyen, mert megnyerné... az év legnehezebb iskolai matekfeladata a nálunk 5 évvel korábbi általános iskolai szinten volt.
Az egyéni közlekedés nem támogatva van hanem nincs szénné adóztatással tiltva, a saját mentális és fizikai egészségéért meg mindenki maga felelős. A szabadság felelősséggel jár, állambácsi nem annyira része az egyén életének.

Make Valamit · http://make.blog.hu 2021.02.18. 07:09:58

@Untermensch4: "...állambácsi nem annyira része az egyén életének. " Eddig legalábbis, meglátjuk 4 év után mi marad majd ebből.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2021.02.19. 16:35:55

@Untermensch4: Értem, akkor nincs nagyon mit tenni.Csak hát az a baj, hogy ez sehova sem vezet.Nem lesz jobb attól semmivel sem a szar egészségügyük, oktatásuk, ha "cserébe" olcsó a benzin...A két dolog rohadtul nem ekvivalens, a mérleg két serpenyője nincsen ettől még egyensúlyban.Ezt azért a totál agyatlanokon kívül szerintem mindenki belátja.
Már csak azt kérdem, de nem teljesen komolyan, hogy akkor miért nem vesszük az usákoktól a benzint tankerhajóval?Sok millió liternél egyszerre még a szállítással is olcsóbb volna... :-)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2021.02.19. 16:38:14

Nagy mennyiségnél a 200 forintos benzint lealkudni 180-ra, a szállítás mondjuk literenként 50-60, valami kis áfa esetleg még és 280-ért lehetne árulni.Itt felénk már 500 fölött van, simán lenne piaca.Ha elég sok európai ország belevágna, lehetne csövet is lefektetni az óceán alatt...
:D

Untermensch4 2021.03.10. 19:41:45

@geegee: Nálunk nem a benzin előállítási költsége magasabb hanem a rá rakott adó. Ahogyan a dohánytermékek előállítási ára is alacsony, az ár jelentősebb része adó. 2009-ben csak a cigarettákon beszedett jövedéki adó (ÁFA és az áfára rakódó jövedéki adó nélkül) a rendőrség vagy az összes kórház fenntartási költségével vetekedett... de ha tudnád hogy mennyibe kerül a m.kir.sínbohócvállalattal egy megtett utaskilométer (nem a jegy ára, a tényleges költség aminek egy részét az adónkból fizetjük) akkor az autózás már nem is tűnne olyan drágának.
süti beállítások módosítása