Make:Valamit

Szóval megtörted a kocsit pályanapon - hogyan tovább?

2023. március 04. - Make Valamit

Láttad az összetört autós 'compilation' videókat Youtube-n, elolvastad a kommenteket, kicsit talán még gondolkoztál is rajta hogy Te hogy csináltad volna - de elmondhatom hogy a puffanás utáni két perc így is igazi szellemi kihívás lesz.

ringcrash-xthilox.gifforrás: xThilox Youtube

Tegyük fel hogy mázlid volt és a leggyakoribb balesetet hozod össze: egy (1) autó ütközik egy (1) biztonsági korlátnak. Ha igazán szerencsés voltál, még a légzsákok se nyíltak el; ha jár még a motor, állítsd le - ha pukkantak a légzsákok, húzd le az ablakokat, de ne szállj ki a kocsiból hacsak nem ég! Gyakori eset, hogy egy másik pilóta is lecsúszik a pályáról miközben a Te baleseted nézi - jobb a kocsiban maradni addig amíg le nem fújják a körözést.

Nézz szét, hol a legközelebbi pályabíró - ha nem a Nürburgringen vagy, ahol legendásan kevés pályaszéli munkás dolgozik, jó eséllyel már lengetik a sárga zászlót és szalad is feléd valaki. Becsövezett versenyautókban az a szokás hogy ha jól érzi magát a pilóta, leakasztja a védőhálót. Anya Corsájában integess, vagy tartsd fel a hüvelykujjad, hogy tudják: jól vagy.

Ha megállították a többi autót, jön a bevontatás: ha emelni kell az autót, több dolgod nincs, kétfelé ágazik az utatok, a kocsit viszik a parkolóba. Ha gurul még az autó, akkor bevontatnak; picit tartsd rajta a lábad a féken hogy a vonóheveder feszes maradjon, de ezt mondani is fogják.

z4_hring.jpgsaját munka

Téged meg az orvosi szobába / orvosi sátorba / mentőautóba kísérnek, hogy átnézzenek: ne ellenkezz, egyrészt nem Amerikában vagyunk, ingyen van, másrészt saját magán még a leggyakorlottabb sportoló se mindig veszi észre a sérülést. Őszintén mondd el a dokinak, hogy érzed magad - nem most kell hősködni, a kis fülzúgás amire azt gondolod hogy a légzsák piropatronja miatt van és majd elmúlik, az agyrázkódás jele. A mentős ezt pontosan tudja, ahogy azt is, hogy a legnagyobb veszély ilyenkor a "második csapás" amikor még egyszer bevered a fejed - ez könnyen halálos kimenetelű lehet. Ha azt mondják, bevisznek a kórházba: ne vitatkozz.

A legfontosabb: aznap és másnap ne igyál, és ne szedj nyugtatót, akkor se ha a dokik rábólintottak hogy hazamehetsz és jól is érzed magad. Van egy versenyző ismerősöm, akinek az agyrázkódását elnézték a mentősök, a balesete utáni este meg elvitték a haverok búfelejteni. Három hétig szédelgett felkelés után és nem tudott rendesen koncentrálni. Általában négy-öt másodpercet ver rám szimulátorban, akkor ez rövid időre megfordult. Az orvosok közt sincs egyértelmű vélemény hogy ez mitől van, de az biztos hogy az alkohol a frissen sérült agy anyagcseréjében okoz valami súlyos változást.

A humán faktor volt az egyszerűbb része a dolognak. Most jön a kocsi - ha ott kell hagynod a rendezvényt, előtte kérj mobilszámot a pályafelügyelethez! Jó eséllyel ott éjszakázik az autó hacsak nem tréleren vitted oda és van csörlőd. Ezért kell a mobilszám, hogy be tudjanak másnap engedni vagy téged, vagy (ha nincs utánfutód) a bérelt trélerest, hogy vegye fel az autódat. Vannak pályák ahol ott lehet hagyni pár napra (Hungaroring) mert nem zavar senkit, és vannak ahol kemény pénzeket számolnak fel a tárolásért (Nürburgring €100/nap).

Ha nem vágtad totálkárra a kocsit, személyes javaslatom hogy keress egy helyi lakatost és jelentsd be hozzá magad másnap. De mi van, ha ránézésre annyi az autónak? A rendszerváltás utáni években a biztosítóink nem voltak valami fifikásak ha utcai autót tettél fejre mondjuk a szlalompartyn. Sok-sok versenyzőnk Ladája horpadt be a Mátra vagy Pilis kanyarjain, csak hogy varázslatos módon másnap reggel Pest-külsőn legyen a Hungáriának bejelentve hogy "valaki összetörte és otthagyta".

z4_hring_2.pngaz ajtó jó volt, csak leködölték hogy a szine stimmeljen

Ezt ma már meg se próbáld. Ha szerinted a napi használós autó elvesztésének a traumája súlyos dolog, várd meg amíg egy biztosító a nyakadba akaszt egy büntetőpert. Annyian átverték már őket, hogy viszket a tenyerük hogy példát statuálhassanak: tavalyelőtt a hírekbe is bekerült az a szerencsétlen aki kötött vagy négy balesetbiztosítást és utána aláfeküdt egy vonatnak - ma már fél lábbal a börtönben van. Szerinted hányan voltak a pályanapon? Mindenkinek a zsebében kamerás mobil van már, gondolod senki nem fogja feltölteni az összetört autódat valamelyik képmegosztóra? Német biztosítóknál pár éve már bevett szokás hogy tartanak arra pár embert, hogy az olyan oldalakat nézegessék az instagramon (wreckedexotics) vagy a racetracker.de-n (Nürburgring) ahol a pályanapos képeket gyűjtik. Nálunk is van ilyen (kanyarfoto.hu); ilyen könnyű lebukni.

Ha volt részletfizetés és casco a verdán, keress egy ügyvédet aki kimondottan biztosítókra specializálódott. Add oda neki a biztosítási kötvényedet és kérd meg hogy alaposan nézze át. 2022-ben még volt olyan biztosító amelyik felár (és a saját tudomása) nélkül adott fedezetet pályanapi balesetre, két nagyon fontos kitétellel: * nem versenyeztél (a pályanap nem verseny)... és a legfontosabb... * nem mérted a köridődet. Profi trénerek ezért is szokták kérdezni, hogy osztán fenn van-e a Harry's Laptimer a telón? Igen? Akkor töröld le. A köridőket hajszolva előbb-utóbb csúnyán összetöröd magad, ha még dokumentálod is, azzal magadra vállalod a felelősséget. Gondolhatná az átlagember hogy csak letörli az appot, de a biztosítók nem hülyék, tudják már hogy mi a "felhő" és tudják azt is hogy az app store-ok megjelölik azokat az alkalmazásokat amiket egyszer már telepítettél.

Ha beszéltél az ügyvéddel, utána biztosra tudni fogod hogy mi lesz: megcsináltathatod a kocsit kis önrésszel, vagy egy vaskocka és még 15 törlesztőrészlet büszke tulajdonosa leszel. Mindkettőre van esély.

z4_hring_3.pnginnen még két hónap volt

Az egészségügyi és a financiális dolgoknak itt vége. Amíg várod hogy a kocsi elkészüljön (kiseleje, nagyhátulja, letüsszentjük és társkifejezések) rendbe lehet rakni a szellemi dilemmákat is. Vannak akik egy ilyen után soha többet nem mennek piros-fehér betonkockák közelébe, még repülőnapon sem. És olyat is láttam aki bevágta a 911-esét a gumifalba, kitrélerezték a parkolóba, a koma elment, bérelt egy másikat és folytatta a körözést. Azt mondanám hogy lesz időd átgondolni, ne hozz elhamarkodott és főleg nem örök életre szóló döntéseket; nagyapám lovakat tenyésztett, ott az alapszabály hogy ha akadályversenyen bukik a ló, egy akadályt még ugratni kell vele és utána lehet a sisakot lengetve megköszönni a nézőknek a tapsot: ez az állat lelkét ápolja kicsit, nem lesz ideges ha felépülés után újra kiviszik a fűrészporos pályára. Mi csak egy kicsit vagyunk okosabbak a lovaknál, talán nekünk is a legjobb megoldás pihenni pár hetet, utána elmenni mondjuk az Ázsia Centerbe gokartozni kicsit.

z4_hring_4.jpgés kész

Analízis. Ha volt belső kamerás videó, ülj le egy 'profi' versenyzővel vagy trénerrel és beszéljétek át, mi történt. Lehet, hogy nem is a Te hibád volt - láttam már olyat hogy az elöl menő autó elforralt hűtővizén csúszott ki valaki; lehet hogy részben a saját hibád volt - vannak gumitípusok amik képesek két session között annyira visszahűlni hogy túlzottan leesik bennük a nyomás - amit melegen belőttél 2.1-re, lehet hogy egy órás ebédszünet után leesik 1.5-re, amivel pontosan az első visszafordítóig mész el. És persze ott van az a lehetőség is, hogy túl hirtelen akartál ráfordulni egy kanyarra, utána meg nem reagáltál elég gyorsan a meginduló hátsó tengelyre - a klasszikus libikóka megpördülés, ahol a pilóta stabilan fél másodperccel a kocsi után van fejben. Mindenre van megoldás, de csak akkor, ha őszinte vagy magaddal: olyan nincs, hogy valaki "túl lassú a kocsihoz" - Formula autókon innen ez egyszerűen nem igaz, több amatőr versenyszéria van, ahol 60-70 éves pilóták együtt tolják a fiatalokkal - olyan viszont van, hogy tapasztalatlan a vezető. Ezen egy G920-as kormány és egy Assetto Corsa vagy iRacing előfizetés segíthet.

A csatt utáni órákban, napokban és hetekben sokszor hülyének, felelőtlennek érzed majd magad. Ha kikerül valami videómegosztóra, csak győzd olvasni az észt osztókat a kommentmezőben; a kamionos haverod aki levezetett félmillió kilométert (80 km/h-s átlagsebességgel) jószándékú, de haszontalan tanácsot fog adni. A barátaid, akik ha az úton kanyarhoz érnek, visszaváltanak kettőbe, úgyszintén. Anyád azt fogja mondani hogy hagyd abba. Ez mind normális, de mindez csak háttérzaj. Magadnak kell eldönteni hogy mit csinálsz. Ha nem próbálod meg újra, azzal sincs baj. Ha visszajössz, jó társaságba jössz vissza: abba csapatba akik szálltak már ki hintőporral beterítve egy roncsból, de újra itt vannak és újra csinálják. Én is ebbe a csapatba tartozom. A barátnőm is. Legalább két másik ismerősöm is. És mind ugyanazt mondják: azóta sokkal jobban kezelik a konfliktusaikat.
Lehet hogy sok pénzbe kerül rendberakni az autót, de ami megfizethetetlen: jobban megismered magad.

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása