Make:Valamit

Viktória elköszön

2010. október 02. - Make Valamit

Mifelénk kis kihatása van az amerikai autópiacnak, most mégis úgy érzem a mai elkurvuló autógyártásban (legjobb példám: BMW E39-E60, erről még lesz külön bejegyzés) meg kell emlékezni minden jól teljesítő modellről, legyen az akár az itthoni gyártású Swift vagy Astra, akár a Skoda 40 évig szolgált háromcsapágyas motorja, a 'hármasgolf' (váltók zárójelben) vagy ennek a bejegyzésnek a főszereplője.

  

Teljes neve Ford Crown Victoria Police Interceptor, szül. Dearborn 1992, elhunyt nemsokára. Már csak március végéig vesz fel a Ford Motor Company megrendelést AZ amerikai rendőrautóra.

Csak röviden, mi tesz arrafelé egy jó rendőrautót:

* Először is nagy. Vannak akik már erre húzzák a szájukat, minek ezeknek ez a böszme nagy (5.4x1.9m) vas? Kell. Az átlag amerikai rendőr úgy néz ki mint a fenti képen, el kell férjen az autóban és az autónak kényelmesnek kell lennie hogy az egész napi ücsörgés után este ne kislapáttal szedjék ki belőle a sofőrt.

* Másodszor az autó alvázas konstrukció, az erre az alapra épülő kocsikat (2) Panther alvázas autóknak ismerik. Ez miért jó? Csak nehezebb lesz tőle az autó, hogy lehet eladni 2010-ben egy alvázas kocsit?

Idekívánkozik egy kis szösszenet. Kb 5 éve vittem a családi autót futóműveshez, mert nem tetszett ahogy az elején kopnak a gumik. Egy 1999-es VW Passat Variant TDI-ről van szó. Aki látott már ilyet nyitott motorháztetővel, tudja milyenek a futómű felső bekötési pontjai.

viktoria_vw.png

  Szépen el vannak takarva, de a tűzfal két oldalán két akkora darab vas, mint két 5L-es olajoskanna, és ki vannak merevítve rendesen a környezethez.
Namost a futóművestől egy kicsit zöld fejjel jöttem el. Az autót ismert forrásból vettem, csak kisebb koccanásai voltak, lemezt sohasem kellett cserélni, én is inkább közepes- hosszú utakra használtam. A mérés szerint a tornyok teteje majdnem 2cm-el el volt mászva. A futóműves ismerős megmutatta a saját A6-osának a tornyait (ugyanaz), csak az övén volt egy masszív toronymerevítő is.

"Muszáj öregem, ha ez nincs rajta, képes egy év alatt elmászni a geometria."

Egy alvázas kocsi, amelyiknél a futómű az alvázat terheli, nagyságrendekkel komolyabb erőhatásokat visel el alaktorzulás nélkül. Az amerikai rendőrség minden tevékenysége publikus, hozzá lehet férni a flottadokumentációhoz is. Nem egy Crown Vic megy nyugdíjba több, mint 300e futott kilométerrel - rendőrségi, nem kímélő használatról beszélünk, ezeknek tényleg mindent ki kell bírnia, padkára felugratás 60-nal, PIT manőver, meg ami nem jut eszembe.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

* Igénytelenség. Kissé mélyütésnek tartom a '70-es évek amerikai motorjait felhozni, akkoriban divat volt mindenféle primitív emissziós kiegészítővel 125 lóerőre fojtani egy 4.6L-es motort - a Crown Vic előző generációja se volt kivétel, de 1992 óta a legtöbb esetben a Ford 'Modular' 4.6L-es V8-asát kapták, 16 szelepes (na, kinek esik le?) változatban, 250 lóerővel. Nem egy kihegyezett technika, csak 2003-ban kapott szériában kopogásérzékelőt, picit agresszívebb előgyújtási jellegmezővel - viszont bírja a kiképzést.
Négysebességes automataváltó széria olajhűtővel, szövetülések elöl (acéllap a háttámlában), műanyag alakos ülések és gumiszőnyeg hátul (slag-kompatibilis, péntek és szombat estékre). Arra tervezték hogy hosszú évekig zokszó nélkül bírja a nehéz üzemet, és minél kevesebb időt töltsön szervízben.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

* Strapabírás. Volt már szó a szériában olajhűtős váltóról, jöjjenek a további csemegék: motorolajhűtő, 135/200A-s generátor, 78Ah-s akkumulátor, 40A-es biztosított elektromos kiállás a mitfárer előtt és a csomagtartóban, teherautóba való vízhűtő a motor előtt, speciális kompresszoros légkondi (ami alapjáraton is úgy hűt mint a 'polgári' változat autpályán), teljesértékű pótkerék, erősített futómű (hűtött fékek, erősebb rugók és lengéscsillapítók), nagyterhelhetőségű hátsó differenciálmű, vastagabb stabilizátor elöl és hátsó stabilizátor (a polgári változatban nincs hátsó stabilizátor). Ja, és hogy elférjenek a rendőrségi kiegészítők a középkonzolon, kevés Crown Vic került eladásra kormányváltó nélkül. Kormányügynökségeknek minimális számú manuális (standard) váltós autó készült, ezekben a Ford F-150 teherautó kuplungja és váltója volt!
 

 

 

 

2003-ban frissítettek kicsit a kocsikon, mint fentebb már írtam, a szekvenciális befecskendező kapott egy kopogásszenzort, az eddig használt golyópályás kormányművet fogaslécesre cserélték, modernebb lengéscsillapítók váltották a '60-as évektől használt régieket és a hátsó futómű bekötésén is változtattak - a felhasználók örömteli változásokról számoltak be, az eddig is kezes autók még jóindulatúbbakká váltak határhelyzetben.

Látszik az alváz. Ezekről elég lenne lecsavarozni a kasznit és másikat tenni rá.

Mindent azért az ötös tanuló se tudhat. A Ford még anno a Pintóval befürdött, mert nem volt eléggé behatolásbiztos a hátsó lökös és a differenciálmű közé besuszterolt üzemanyagtank, a Crown Victoriának is voltak gondjai ha hátulról beleszállt valaki, ezért 2004-től automata tűzoltórendszerrel és vastagabb csomagtartó-aljjal is meg lehetett rendelni. A másik gond a 2003-as áttervezéskor bevezetett új acélfelni volt (mindegyik P71 acélfelnit kap, kis krómkupakkal), ami szeretett rozsdásodni - visszahívás van rájuk érvényben, és milyen rendes a Ford, a civil P71 tulajdonosoknak is kicserélik.

 Mi a jövő? Sajnos nem hiszem, hogy egy rendőrörs, ami eddig a hátsókerekes-szívómotoros Crown Vic-re volt berendezkedve, nagyobb csuklások nélkül fogadná a 2011-es összkerekes biturbós Taurus-t. Bár szerintem van a menekülésnek egy vékony ösvénye. A Ford csak a Police kivitel gyártását szünteti be, a Taxi kivitelt továbbra is lehet kapni, bár csak flottában.

Egy (most a Crown Vic-ről van szó) taxi és egy rendőrautó között kevesebb különbség van, mint hinnénk. A Taxi kivitel a kissebb generátort kapja, viszont széria rajta a blokkfűtés, nincsenek acéllapok az első ülések háttámlájában, hiányzik a csomagtartóból az elektromos kiállás és nincs váltóolaj-hűtő. Ezek nagy része utólagosan is pótolható.

Kíváncsi vagyok hány örs rendel majd flottában taxi kivitelű Crown Vic-eket. Talán ha rendelnek legalább ötöt, lefestik őket sárga helyett feketére. Annak a színnek úgyis hagyománya van a Fordnál.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása