Make:Valamit

A Lotus Lada története

2011. március 30. - Make Valamit

Egy kivételes kocsiról és kivételesen tehetséges emberekről és a média mocskáról lesz szó most. Nem tudom hányan ismerik a sztorit, de évekkel ezelőtt (2002) a brit Top Gear csapata kitalálta hogy nincs rossz autó (már jó, bizonyos márkákat csak a nevük miatt szoktak savazni), illetve akármilyen rossz autóból kezes-mókázós masinát lehet csinálni. Aki nem ismeri a történetet, az a Youtube-on keressen rá a 'Lotus Lada' szavakra, és egy kb 5-6 perces videót fog kapni, amit érdemes végignézni.

Jól hangzik, nem? £100.000 és van egy kocsi ami az 1800 köbcentis Lotusokkal ellentétben elforgatja a slick gumikat harmadikban? Simán. Kell. bele. erős.

Csakhogy. Mint kiderült a BBC nem fizetett se a Lotusnak, se a motorépítő Guy Croft-nak a munkájáért - cserébe a nyilvánosságot kínálták, vagyis hogy hírverést csinálnak hogy milyen jól dolgoznak a Lotusnál. (ezt mondjuk egy közepes benzinvérű tudja is) Érdekesebb viszont a motort építő ember, aki a videóban kb. 10 másodpercig szerepel, és annyit mondanak róla, hogy ex-F1 mérnök. Hoppá, olyan azért nincs minden sarkon - ki ez a fickó?

Guy Brian Hartnál dolgozott a Hartpower Ltd-nél a kilencvenes években, a motorfejlesztő részlegen. Saját szavaival: 'akár padlót söprögetni is elmentem volna a Hart-hoz, nem volt kérdés. Először a V10-es motorokon dolgoztunk, aztán amikor szabályváltoztatás miatt csökkenteni kellett a motorok lökettérfogatát 3L-re, csak mi tértünk át a V8 konfigurációra. Ezeket a motorokat használta a Minardi is. Ezután fejlesztettük ki az Arrows számára a 3.0 V10-es motorokat, én itt kerültem át a motorfejlesztő részlegről egy általánosabb, CNC esztergályos munkakörbe.' Amikor a TWR istálló felvásárolta az Arrows-t, a megbízható, de nem sikeres Hart motort nem használták tovább. Guy felmondott a Hart-nál, és négy évig dolgozott a Napier Turbochargers-nél mint főmérnök. A Hart-nál töltött időre mint kihagyhatatlan, egyszeri lehetőségként tekint vissza: '...annak ellenére hogy rossz volt a sajtónk, meg azt írták hogy nincs elég támogatásunk és nem vagyunk versenyképesek... biztos vagyok benne hogy Brian-nak (Hart) ezt nem merték volna a szemébe mondani mert képen törölte volna az újságírót. Nem volt egyszerű együtt dolgozni vele, de mindig komolyan vette a munkáját.'

'...az egész gyárban csendben kellett végezned a munkát, kivéve persze a fékpadoknál, amik reggeltől-estig üzemeltek a fejlesztési- és versenyidőszakban. Apám, egy F1 motornak van ám hangja teljes fordulaton, félelmetes gépek, gázelvételre akkorákat durrogtak mint a gyalogsági gránátok. A fékpadok helyiségén kívül is lehetett hallani. El tudod képzelni milyen szinten kell koncentrálnod amikor egy motor többet ér mint a házad? A V8-asok £80.000-be kerültek, a V10-esek kétszer ennyibe. Az én képesítésemmel rendelkezők az összeszerelésen dolgoztak évekig és nem volt túl sok előrelépési lehetőség. Az egyetlen dolog, amit Hart jó szemmel nézett az önállóság volt. Nekem szerencsém volt, mert évekig dolgoztam az NHRPA kocsikon (ez az angol hotrod szövetség - M.V.) - két hét múlva már segítség nélkül raktam össze motorokat, ami elég idegesítő, főleg amikor kihúzzák a kezed alól és tolják be a fékpadra. Ha egy motor verseny közben hibásodott meg, a mérnökök nem tudták elég gyorsan szétszedni hogy megnézzék, ők rontottak-e el valamit.'

Ezzel az előélettel kereste meg a Top Gear, hogy segítsen a motort megépíteni a Ladába. Guy egy hétre gyakorlatilag odaköltözött Hethel-be a Lotushoz, ahol a Rover K motorokhoz értenek, máshoz annyira nem. A videóval ellentétben nem a BBC hanem Guy vásárolta meg a váltó+motor párost, és a saját pénzén építette újjá (a Fiat 2L DOHC elég hálás kis erőforrás). Guy mindenkivel jól kijött, nagyon szimpatikusak voltak neki a Lotus dolgozói, egyedül a tesztelővel (Gavan Kershaw) nem találta a közös hangot.

'Ja, 'hármasban elforog' - Gavan csak tudja. Először azzal jött oda hozzám hogy csúszik a kuplung. Mondtam neki hogy ez lehetetlen, azt a szerkezetet 250Nm-ig ajánlják. Erre Chris Arnold (Lotus Sports and Performance Management) is elvitte a kocsit egy körre és vigyorogva szállt ki belőle "hármasban elforgatja a hátsó kerekeket". Gondolom az 1.8-as motorjaik után ehhez nem voltak hozzászokva.

A Top Geares srácokat ki sem tudtuk szedni belőle. Amikor teszteltünk a pályán a Lotus dolgozóinak legalább fele kint állt a kerítésnél és kérdezgették egymást: 'Az mi?' 'Milyen motor van ebben?' Pótolhatatlan élmény volt.

Gavan persze a belét is kitaposta annak ellenére hogy mondtam hogy nem versenymotor, nem cseréltük ki a hajtókarokat és a dugattyúk is csak új gyűrűket kaptak, ennek ellenére teligázon vezetett, néha 8000-es fordulaton, még most is csodálkozom hogy nem könyökölt ki valamelyik hajtókar. Hajnali 3 és 4 között mentünk vele először, a lámpák nem működtek. Felajánlottam neki hogy beülök mellé egy hordozható reflektorral, de azt mondta nincs rá szüksége. Vakon vezetett végig a pályán, félelmetes és lenyűgöző élmény volt - viszont a lámpa fényénél legalább nézhettem a műszereket, amikre ő rá sem pillantott.

Az egyik próbakör végén a kocsi füstölve és olajat csöpögtetve állt ki. Ha lett volna ott kötél, felakasztom magam. De a Lotusos mérnökök nevetve nyitották ki a motorháztetőt - csak az olajnyomásmérő csöve olvadt el a kipufogó hőjétől, kicserélték és minden rendben volt. Azt hittem agyonütöm őket.'

Ilyen is lehetett volna.

Hogy mi történt ezek után? A Lotus és a brit autós fórumok is követték az autó sorsát. Hamar kiderült, hogy nem volt annyira jó ötlet a szovjet technikát az angolos tradicionális minőséggel ötvözni. A Lada megbízhatatlanná vált, a tulajdonos ezt írta az egyik fórumba: 'Egy megbízható, munkábajárós autóból egy megbízhatatlan rakétát csináltak.' Végül a tulajdonos felrakta a kocsit eBay-re ahol egy német vevő £7800-at fizetett érte.

Mit kapott ezért a 'szerencsés' vevő? Egy 1996-os jobbkormányos Lada Rivát, komplett Lotus sportfutóművet, versenyfékeket, két kagylóülést, egy exkluzív kéttónusú fényezést, teljes fekete/piros bőrbelsőt, sportkormányt és a műsor óta rajta levő 16"-es BBS felniket Yokohama gumikkal.

A motor adatai:
85mm furatú 2 literes Fiat DOHC (a vásárolt motorban már TRW dugattyúk voltak, csak gyűrűket kellett cserélni)
Blokk és hengefej síkbahúzva, furatok hónolva, számított 9.6:1 kompresszió
Fiat Volumex pakolások és Guy Croft hengerfejcsavarok
Könnyített és kiegyensúlyozott lendkerék, végső kiegyesúlyozás főtengellyel együtt
Szelepek és szelepülékek 42/36mm (gyári) értékre csiszolva
Guy Croft 3A rally szívó, széria kipufogó vezértengely
Guy Croft competition szeleprugók
fokolható vezérműkerekek, 1"-os szíjjal
Guy Croft offszet fekvő szívócsonk
2x Webes 45 DCOE karbi
4 az 1-be kipufogórendszer 2"-os csővel
Guy Croft versenykipufogó
Bosch OE elosztó, elektronikus gyújtás
NGK B9EGV gyújtógyertyák
Mocal vízhűtéses olajhűtő
2 literes nyomástároló az olajnak

A motor mérés alapján hét másodperc alatt röpíti a szovjet kockát 100-ra, a legmagasabb mért sebesség 215km/h volt. A vevő elvitte a kocsit a 2006-os Lotus Reunion találkozóra bemutatni, ahol hűen a múltjához lerobbant. Az autó az év végén ismét eladósorba került.

Mi Guy véleménye?

'Ha ezt előre tudom inkább Julian Nowill barátom kocsiját csináltam volna meg, aki a brit CCCP autóklub elnöke, ő tudom hogy örült volna neki, nem úgy mint az a kis szemét, aki elkótyavetyélte olcsón és zsebrerakta a pénzt. Soha, egyetlen köszönömöt sem kaptam.
A TV? Legközelebb le se köpöm őket.'

Ha valaki még nem hinné el hogy a Top Gearben néha csúsztatnak és túloznak, itt egy kép az adásból, amin az látszik hogy egy piros Lada fent van a csápos emelőn a Lotusnál.

Egy 21043 (kombi).

 

UPDATE: Olvasd el, hogy törtek össze egy másik épített kocsit: Lancia Stratos replika

UPDATE: Sajnos a kiváló mérnök 2020-ban itthagyott minket. A brit Fiat/Alfa/Lancia közösség egy emberként gyászolt.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása