Make:Valamit

A Lancia Stratos replika (Hawk HF)

2011. december 05. - Make Valamit

Első lépés, olvassátok el ezt: A Lotus Lada története

Második lépés, a népszerű videómegosztó portálon mindenki keressen rá a "top+gear+lancia" kifejezésre, elvileg két részes a videó (2x10perc). Tessék végignézni.

Most nézzük mit szólt a Stratos replika tulajdonosa egy azóta lezárt fórumon.

Álljon meg a menet! A Stig tönkretette a Stratosomat!

Remélem valaki tud segíteni, egy elég sürgető problémám támadt....

Pár hete a BBC Top Gear kölcsönkérte az Alitalia Group 4-es autómat egy rész forgatásához. Tájékoztattak mindenről és aláírtuk az ilyenkor szokásos papírokat, valamint elég jó elképzelésem volt, hogy mire akarják a kocsit használni...

Annak ellenére hogy a járgány 'meggyőző' menetteljesítményeket produkált, amikor elkezdték a határon hajtani a mért körökhöz (bizony, lesz egy Stratos replika a táblán a Ferrarik és Lamborginik között!) a Stig kissé elragadtatta magát vezetés közben, úgyhogy most van egy használhatatlan 164 3.0L QV motorom!

(A motor olyan hangokat ad mint egy vödör villáskulcs, egyáltalán nincs olajnyomás, úgyhogy szerintem csapágyas lett, amit nem kis munka rendberakni. Az egyetlen jó hír hogy a BBC állja a javítás költségeit, de mint tudjátok a jó 164-es motorok egyre ritkábbak...)

A legnagyobb gondom, hogy újra szükségük lesz az autóra, hogy befejezhessék a mért körök forgatását és november 25-én a stúdióba is szeretnék beállítani. Az előző ok miatt az autónak üzembiztosnak kell lennie.

Tehát röviden: a következő héten viszem a kocsit Chris Smith-hez, hogy kicserélje a motort és összesen kb 4 hetünk lesz hogy az autót gatyába rázzuk, belértve a fékjeit, utána megy a Hawk Cars-hoz, hogy a fényezését rendberakják. Ezután teszteljük és még 25-ike előtt átadjuk a forgatásra. Próbálom megtalálni a legjobb megoldást:

#1 - Próbáljuk meg széthúzni és rendberakni a mostani motort, csak még nem tudom mekkora belül a baj....
#2 - Rakjunk be egy nem-QV háromliteres motort és reménykedjünk hogy nem fossa el magát a tesztpályán, de szerintem ez elég rizikós, plusz a köridőt is jelentősen befolyásolná...
#3 - Keressünk egy felújított vagy még inkább versenyre felkészített QV motort és minimális munkával cseréljük ki a mostanival (24 szelepesre most nincs idő átalakítani az autót)
#4 - Egyéb tippek?

Komoly baj most csak a határidővel van, valamint a BBC csak a cserealkatrészeket fizeti ki, ha valamit erősebbre akarok cserélni, azt nem, úgyhogy bármi komolyabb átalakítás költsége az én zsebemre megy....

Annyit akartam csak, hogy ha bárkinek konstruktív hozzászólása, ötlete van, vagy esetleg tud egy motort felajánlani, segítsen abban hogy egy olyan autót prezentálhassunk a Top Gear-eseknek amire az összes Stratos replika tulajdonosa büszke lehet!

Várom a válaszokat...
Nico/

Nézzük a szerelő, Chris Smith véleményét:

Bunch of a-holes

Tudjátok hogy nem szoktam gyakran írni a fórumba, de szeretném hogy az általam tapasztalt tényeket is megismerjétek. Ott voltam egész nap a TG stúdiójánál és első kézből adom amit láttam. A személyes előítéleteim miatt elutasítottam hogy szerepeljek az adásban. A Noble Motorsport-tól jelenlévő barátaim tájékoztattak a felvétel után hogy mi hangzott el és mi fog a tévébe kerülni.

Tudjátok, hogy Nico milyen rövid határidőt kapott, miután felajánlotta a kocsiját a TG-nek, akiknek mindenképp egy Alitalia festésű kellett. Nem számolom hány emailben leírta nekik hogy az autó már fél éve áll, mivel részt vett a megelőző RAC rallyn (sőt, még a tavalyin is), és kissé le van lakva. A BBC állta a szállíáts költségét Edinburgh-tól a stúdióig, ahol lefilmezték a beszorult fékekkel és ahogy a Stig kiszáll a lerobbant kocsiból és elsétál. Arról elfelejtettek szólni hogy széthajtották a motort, olyan erővel tehénkedtek a vezető ablakára, hogy az beszakadt az ajtóba és hogy letörték az ablaktörlőt. (Szerintetek egy három RAC-ot túlélt ablaktörlővel mit kell csinálni, hogy letörjön??) Ezután visszaszállították az autót Nicónak Edinburgh-ba, úgy hogy csak a szoruló fékről tettek említést, a motorhibáről állítólag nem tudtak, és a tönkretett ajtóról sem, pedig akkora erővel nyithatták ki ami elszakította a határolókat és megrepedt a műgyanta!

Én itt léptem be. Nico megkért hogy szállítsam el tőle az autót, és a BBC költségén rakjak bele másik motort. (persze kicsit kellett kötekedni velük hogy a szállítást is fizessék ki Edinburgh és Dunsfold között). A rövid határidő miatt minden más munkámat el kellett dobnom hogy el tudjam hozni a kocsit. Hazavittem a Ken Rothmans-ából nagylelkűen felajánlott váltót és motort. Plusz Nico szeretett volna bele egy kétliteresből való difit és egy Alfa sperrt - a kérést teljesítettem. Ezután Nico megbeszélte a Talon műhellyel (a Talon Sportscars az egyik ajánlott összeszerelője a Hawk Cars-nak az Egyesült Királyságban - MV) hogy az üres lámpakeretekhez készítsék el a vezetékelést és szereljenek be szúrófényeket, valamint a kocsi elején a kőfelverődéseket javítsák ki. A Talontól kapott kölcsön egy szett felnit meg slick gumikat, annak érdekében hogy a köridő jó legyen. A fékhibát hamar megtaláltam, az állásban megszorult az egyik munkahenger - hogy a későbbi problémákat elkerüljük, kicseréltem kompletten a nyergeket és a betéteket is. (a régi betétek olyan szinten meg voltak égve, hogy elkezdtek szétválni). A légtelenítéssel voltak gondok, ezért kicseréltem a főfékhengert is, de nem akart rendesen működni a fék.  Mivel időhiányban voltunk, így vittem el a kocsit a Talonhoz, hogy felpróbálják rá az új első szekciót. Náluk már hárman néztük át a féket, de eredménytelenül. Aznap nem sokat aludtam, de másnap kiszereltem a pedálállványt és végre megtaláltam a hibát. A pedál azon vége amelyik a főfékhengert nyomja, el volt görbülve. Miután kapott másik pedált, végre légteleníthettünk és a fék tökéletes volt. Aznap későn feküdtünk!

Másnap kora reggel felpakoltuk a trélerre a kocsit, meg a szerszámaimat, és irány Bruntingthorpe. Pár lassú kör után, miután ellenőriztük a folyadékszinteket és a hőmérsékleteket (gyakorlatilag most gurult először saját erejéből az autó), elkezdünk egyre gyorsabb és gyorsabb köröket futni. A legnagyobb bajom az volt, hogy Nicónak nem sikerült túl sokáig a pályán tartani az autót, jónéhányszor kipördült, egyszer majdnem lebontotta az új orr-részt egy gumifalon. Az időhiány miatt a futóműbeállításokba nem nyúltunk bele. Én végül - miután átraktuk a zöld kocsijából a lengéscsillapítókat - írásba is adtam, hogy így nem vállalok felelősséget a kocsiért, de Nico azt mondta, hogy nincs idő teljesen beállítani az autót, és inkább a külcsínre helyezte a hangsúlyt. Az autó valóban jól nézett ki!

Visszamentünk a műhelybe és kijavítottam a keletkezett apró karcolásokat és átpolíroztam a kocsit - el kell, hogy ismerjem: az autó újnak nézett ki. Szerdán, a forgatás napján reggel 8-ra kellett odaérni Dunsfold-ba, tehát fél ötkor keltem.

Átadtam az autót a slick gumikkal, elmagyaráztam nekik hogy hogyan kell beindítani és átadtam a kulcsokat. Elmentem leparkoltam a teherautót meg a trailert távolabb a stúdiótól, de jó rálátással a pályára. 9-kor megkeresett a szerkesztő és kérte hogy inkább szereljük át a vizes gumikat a kocsira, mert szakad az eső - a kérést teljesítettem. Ezután érkezett az eheti Stig (valami Andy), beült a kocsiba és a limiterig pörgette a motort. Megkérdeztem hogy mi szükség van erre, azt mondta hogy véletlenül lépett rá, a féket kereste. Elmagyaráztam hogy az a következő pedál, az utána levő meg a kuplung. Elviharzott.

Az autó majdnem felszállt a pályán, bár nekem úgy tűnt, hogy csak öt henger működik, de túl gyorsan ment és túl nagy volt az eső hogy biztosan megállapíthassam.

Az ezt követő másfél órában végignéztem, ahogy azt az 'egy' gyors kört forgatják. Valójában beállnak a kamerákkal egy kanyarba, a Stig megy két-három kört, átköltöznek a következő kanyarba, és így tovább. Összesen szerintem legalább 30 kört mentek. Ezután jött a 'véletlen' megforgás. Úgy három-négyszer, hogy jól mutasson a képen. Azt mondjuk el kell ismernem, hogy a Stig nagyon jó sofőr, már csak azt nézve ahogy eldobta aztán megfogta a kocsit - bár lehet hogy csak gyakorolt. Ebből láthatjátok hogy mennyire előre van tervezve minden.

Személyes véleményem. Már a kezdetek kezdetén lehetett sejteni hogy mit akarnak a kocsival. Akármilyen jól fog teljesíteni, le kellett alacsonyítani.

Nico a forgatás után bement beszélni velük, elmondta hogy mennyire mérges és tart a műsorban elhangzott kijelentések következményeitől. Clarkson megjegyzései miatt különösen mérges volt - jól kinéző autó, trehány összeszerelés, vagy valami ilyesmi.

Több emailt írtam nekik és telefonon is beszéltem a BBC-vel, minden alkalommal más kifogást találtak. Végül kijelentették hogy semmit nem fognak megváltoztatni az anyagban. Gerry (Gerry Hawk, az autó tervezője és forgalmazója - MV) és Nico jogi úton próbálta elérni hogy a felvételt ne mutathassa be a tévé.

Mit tanultunk mindebből? Nico sértett önérzettel jött el, Gerry legjobb gyártmányát ok nélkül kritizálták és biztos vagyok benne hogy befolyásolták a nemzetközi forgalmazás sikerét. Engem ugyan név szerint nem említettek, de aki a kocsit ismeri, tudja hogy ki rakta össze, és a hibáit velem fogják összefüggésbe hozni. Hiába mondom, hogy én minden alkalommal az ügyfeleim kívánságát vagyok köteles követni, nem a saját preferenciáim szerint dolgozom.

A forgatókönyv már azelőtt megvolt, hogy az autót egyáltalán ismerték volna, a baj a műsort tervező emberekben van, nem a három paprikajancsiban akiket a tévében látunk. Számomra egyértelmű, hogy ugyanolyan pénzéshesek és szenzációhajhászok mint bármelyik másik médiaszemélyiség. Gerry és is teljesen el vagyunk keseredve a műsor miatt és biztosak vagyunk benne, hogy negatív hatással lesz a megélhetésünkre, mert mindkettőnk neve ismert az Alfás közösségben.

Jövő szerdán találkozóm van a legkedvesebb ügyfelemmel, akinek mintegy 14 autójáért felelek. Már előre félek, hogyan fog nézni rám ha látta a műsort. Szeretném, hogy ha legközelebb felajánlunk egy autót akármilyen médiának tesztelésre, az először a gyártóval megvitatjuk.

Véleményem az, hogy nincs értelme a médiamocsokról nyavalyognotok, ha utána hétvégén leültök a tévé elé és nézitek ezt a szemetet. Inkább menjetek és vegyetek egy könyvet vagy valami jó zenét és olvassatok, tanuljatok valami újat - de ne az általuk írt könyveket, azzal csak bátorítjátok őket, és finanszírozzátok a további publikációikat. Fogadjátok meg a tanácsom, vegyetek inkább valami szakmailag elismert kiadványt.

Chris

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása