Make:Valamit

Jön karácsony, ilyen autót szeretnék 1...

2012. október 18. - Make Valamit

Mivel az összes autós blog neki fog állni összegyűjteni tíz autót amit szeretnének látni a garázsukban, lesz bennük Veyron, GT86, Mazda6, valami hibrid fos, hát nézzük az én álomgarázsomat.

Kezdjük egy olyan autóval, amiben az alapmotor V8 volt, megmentett egy konkurrenst ami az azóta eltelt 60 év alatt már a hatodik generációjánál tart, míg ezt három évig gyártották összesen, nagyon rövid idő alatt kellett megtervezni, úgyhogy egy unalmas szériaautó karosszériájából kivágták a felesleges részeket. Igazából nem lehet sikeres gyártmánynak nevezni, mert ugyan visszahozta a bekerülési költségét, mégis minimális profitot termelt csak a gyártójának - ahogy megjelent az új management, ez volt az első termék amit elhúztak.

Kezdjük az 1955-ös Ford Thunderbirddel.

1955_ford_thunderbird-pic-22685.jpeg

$20.000 táján már vannak olyanok amikkel lehet közlekedni, tehát kicsit nyújtózkodva még számomra is elérhető. Lehet az a gond, hogy nem bodzázok, de eddig még mindig csak úgy vettem kocsit, hogy a teljes vételár a kezemben volt... talán ezért nem volt még 10 évnél fiatalabb autóm. De térjünk vissza ehhez a szépséghez!

1951-ben egy ex-GM dolgozónak egy volt kollegája megmutatta az akkor még csak a rajzasztalon levő Corvette terveit. Ma már tudjuk, hogy az első generációs Corvette simán egy Motorama bemutatóautónak készült, a Chevroletnek eszében nem volt sorozatgyártásba rakni; mégis, amikor a Fordos Frank Hershey megkérdezte, hogy fogják-e gyártani, a válasz igen volt. Hershey úgy érezte, hogy a Fordnak nem szabadna kihagynia egy ilyen lehetőséget, és valószínűleg jobbat is tudnának csinálni, hiszen a jó öreg oldaltszelepelt V8 már húsz éve a hot-rod építők kedvenc motorja volt, a Chevroletnek viszont a legnagyobb szériamotorja is csak soros hatos volt. A Fordnál elkezdték a formatervezést, persze nem volt prioritás a projekt, hiszen akkoriban a sportautók eladása Amerikában évi 12000 darabot tett ki.

A projektről tudtak a Ford vezetői is, azonban aktívan támogatni 1953 januárjában kezdték, amikor a New York-i Motoramán bemutatkozott a Corvette.

http://corvette-world.com/images/1953%20corvette%20factory%20photo%200.jpg

A Ford előtt kitisztult a kép: a Corvette messzire volt attól, amire egy átlag tervező szériaautóként gondolna; a Ford karosszériája fémből fog készülni, a jó öreg V8 lesz az alapmotor, és felhúzható ablakai lesznek. A Corvette-en még külső kilincs sem volt! (Egyébként a Chevrolet sem volt oda az üvegszálas karosszériáért; úgy voltak vele, hogy ha felfutna a gyártás, majd átállnak fémre. Ez - ma már tudjuk - soha nem valósult meg.) Viszont így nem maradt elég idő gyártani egy előszériát, fogtak hát egy pár 1953-as Crestline Coupe-t, szétszedték a karosszériájukat, kivágták a felesleges részeket, és ezekből épültek az ún. 'development mule' autók, amin a futómű beállításait, a vezetékek elvezetését, és hasonlókat kifejleszthettek.

http://www.misterw.com/Ford/53Ford04.jpg

A Thunderbird építői sok design-elemet is átvettek a hot-rod kultúrából, a kaszni szétvágását (sectioning), a leültetést (channelling) és a lámpák feletti szemöldököket (frenching); ennek ellenére egy harmonikus formájú autó lett a végeredmény, ami azok mellett hogy jól nézett ki, még a céges formavilágba is beleillett.

1954 szeptemberében indult a szériagyártás, majd pár héttel később megjelentek a kocsik a kereskedőknél, amikre a média le is csapott a kissebb kiábrándulást okozó Corvette után. A Chevy-ben egyféle automataváltó volt, a Ford-hoz lehetett háromsebességes kézi-, négysebességes (3+OD) kézi- és háromsebességes Ford-o-matic automatát rendelni. A Motor Trend mérései szerint egy jól felszerelt Thunderbird 9s alatt gyorsult százra, és a végsebessége 170km/h körül alakult - ma is jó értékek. A hathengeres Corvette-t meg is fogták volna vele, csak 1954-ben megjelent a mára már legendás 'smallblock' V8 motor a Corvette-ben, amivel a könnyebb műanyag karosszériás kocsi a Thunderbird 1957-es elköszönéséig végig gyorsabb volt. A Ford persze a fém karosszéria és a felszereltség miatt civilizáltabb volt.

Ironikus, hogy a Chevrolet eredetileg 1954 végére már bejelentette, hogy befejezi a Corvette gyártását. Ha nincs ott Zora-Arkus Duntov, hogy meggyőzze a vezetőséget, hogy nem engedhetik át a szegmenst a Fordnak, ma nem lenne Corvette sem.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása