Az elmúlt hónapokban megugrott a nyugdíjasok által okozott közlekedési balesetek száma Japánban. A múlt héten egy 70 éves sofőr megölt egy kilenc éves kislányt és megsebesített négy másikat, amikor elvesztette az uralmat az autója feleltt. Egy héttel előtte egy 85 éves sofőr, akit a családja figyelmeztetett, hogy ne üljön autóba, felszaladt egy járdára miután ütközött egy másik autóval, és az oldalán csúszó autó elsodort két bicikliző iskolás lányt. Tavaly novemberben egy idős nő megijedt az autója előtt lecsukódó garázsajtótól, a fék helyett a gázra lépett és a garázsfelhajtón leszáguldva keresztben áthajtott egy kétsávos úton, és a túloldali járdán elütött két gyalogost.
A japán rendőrség szerint 2016-ban az okozott halálos kimenetelű balesetek több, mint egynegyedét, 965-öt, hatvanöt év feletti sofőr okozta. A németországi hírekben is lassan mindennaposak a hírek az autópályán forgalommal szemben haladó, vagy éppenséggel a jó irányban, de 55-el forgalmat feltartó nyugdíjasokról. Sajnos mivel Japán (és Európa) lakossága fokozatosan elöregszik, egyelőre nem számíthatunk rá, hogy az ilyen jellegű balesetek száma csökkenne.
Japánban most azzal próbálkoznak, hogy a 70 év feletti sofőröket kötelező plusz vizsgálatnak vetik alá, amiben a szellemi leépülés fokozatait tesztelik. A demencia lényege a mentális képességeknek, az életünk során már megtanult ismereteknek és jártasságoknak - fokozatos vagy hirtelen - elvesztése az agy betegsége illetve károsodása miatt. Ez nem keverendő össze az időskori feledékenységgel ("...miért jöttem be a szobába?"), az ugyanis nem okoz önellátási zavarokat.
A hír hallatán több, mint 100.000 ember adta vissza a jogosítványát, mielőtt részt kellett volna venniük a kötelező felülvizsgálaton. Annak ellenére, hogy a nyugdíjas társadalom egy része nem értett egyet a döntéssel, meglepően kevés visszhangot kapott mindez a médiában. Persze az ilyesféle intézkedések hatékonyságának a megállapítása csak hosszú távon lehetséges, hiszen legalább egy generáció megújíttatta a jogosítványát, mielőtt az intézkedés életbe lépett volna. Összességében viszont az új szabályok egy emberséges megoldást kínálnak egy komoly problémára, valamit ahogy az egészet kezeték, sokat elmond a Japán kultúráról. Sajnos itthon ezt lehetetlen lenne így véghez vinni.
A japán és európai kultúrák közti különbségekkel köteteket lehetne megtölteni, aki meg nem szeret olvasni (mit csinálsz itt egyébként?) az keressen rá youtube-on a "culture shock japan" címkére, és órákig nézhet videókat. Szakszövegekben a Japán társadalmat kollektívnak nevezik, de mit is jelent ez pontosan? Antropológusok írhatnak sokfélét, de egy dologban mindegyik megegyeznek, a japán (és az legtöbb kelet-ázsiai) kultúra ősei feudális társadalomban élő rizstermelők voltak. A rizstermelés kemény munka. A rizs termelésének egyik feltétele a kellő mennyiségű és szabályozható víz, ugyanis a rizs vízinövény, akár a nád. Még a palántázás előtt sima teraszokat alakítanak ki, amiket fél méter magas gátakkal vesznek körül, ebben a medencében kell aztán a víz mennyiségét szabályozni a rizs igényei szerint. Ha a termés gyenge volt, falvak éheztek, éppen ezért a rizstermelésen is az egész falu dolgozott, segítették egymást. A japánok kínkeservvel, de megtanulták, hogy hagyatkozzanak egymásra, mert a túlélésük múlhat rajta. Ez az évszázados beidegződés az egyik magyarázat, hogy miért helyezi előbbre a japán kultúra a közösség érdekeit az egyénével szemben.
Ehhez képest a magyar kultúra legfőképpen az állattartó, pásztor múltra tekint vissza, ahol ha egy hétig nem találkozott a juhász senkivel a pusztában, nem panaszkodott senkinek, még jobb is, legalább nem próbálták meg kirabolni, vagy az állatokat ellopni. Ebből következik a két, történelmileg magyar gyökerekkel rendelkező kutya (Kuvasz, Puli) egyik legfontosabb viselkedési formája is: bizalmatlan, a gazdáján kívüliekkel barátságtalan, idegenekre rátámad. Az állattartó/pásztor múlttal rendelkező kultúrák másik sajátsága az erőszakosság. Ha a pásztor önállóan viselkedik, megvédi a nyájat a betyároktól, nem veszít el állatokat, kevesebb problémája lesz az életben. Aki más segítségét kéri, az kiszolgáltatottá válik. Nem segített rajtunk harminc év hiánygazdaság sem, aki nem volt elég gyors, az nem kapott autót, lakást, telefont. Ezzel az örökséggel botladoztunk át a huszonegyedik századba, mialatt a brit, német, francia társadalom a háború után a gazdaságát tette rendbe, megalapították az első társadalombiztosítási rendszereket, növelték a női egyenjogúságot.
Persze pásztoraink, betyárjaink, és a japán feudális társadalom ma már csak könyvekből ismerős, de a tanult viselkedéseket nehezen felejtjük. Logikus lenne, hogy ha elérünk egy életkort, ahol észrevehetően csökken a reflexeink sebessége, a látásunk, hallásunk élessége, akkor nem indulunk el este autóval, esetleg egyáltalán nem ülünk autóba, hanem megkérünk valakit, hogy vigyen el. Viszont a beidegződés az, hogy a gyengeségeink beismerése egyenlő a lassan bekövetkező elmúlással. Akarva nem mondunk le a mobilitásunkról, az erőnkről és a függetlenségünkről. Természetesen senki nem ül úgy autóba, hogy önhibáján kívül veszélyeztessen másokat, ennek ellenére nem fogjunk magunktól feladni ezt az előjogot, akkor sem, ha ez lenne társadalmi szempontból a jó döntés.
Mi persze inkább megvesztegetnénk a túlterhelt orvost, lefizetnénk az okmányirodai ügyintézőt, amikor látja hogy az asztaltól is alig tundunk felállni. Ha végképp nem sikerül, ott fogjuk a földhöz verni magunkat, az ég felé tartva a halványrózsaszín kártyát, "akkor itt lőjenek főbe helyben, nem várom a kaszást"! Lesz pár amerikai is hasonló bőrben, úgy hiszem.
Forrás: Japan Times
1
2
bellarand 2018.02.06. 01:32:29
midnightcoder2 2018.02.06. 09:15:08
Ha tehetném, én a magam részéről valami amcsi vidéki tanyán születnék újra, ahol 30 kilométerre van a legközelebbi szomszéd, és az is medve.
midnightcoder2 2018.02.06. 09:16:32
potato9 2018.02.06. 12:06:09
Make Valamit · http://make.blog.hu 2018.02.06. 12:32:06
6. Ienin 2018.02.06. 14:17:59
Nálunk ez úgy jelenne meg a fideszmédiában, hogy a hír előtt beraknák soros képét, és a nevét 1 mondatban tízszer elismételnék.
midnightcoder2 2018.02.06. 14:23:31
Leooo 2018.02.06. 14:41:23
eßemfaßom meg áll 2018.02.06. 14:49:53
jaja régen minden magyar a Hortobágyon egyedül legeltető pásztorjuhász volt, egy falu 1 ember és kész. Így volt a régi Magyarországnak kb 2ezer lakosa.
eßemfaßom meg áll 2018.02.06. 14:51:59
Igen, a magyarok egy erőszakos népség voltak mindig, bezzeg a japánok a béke és szeretet népe voltak mindig is.
eßemfaßom meg áll 2018.02.06. 14:52:36
Egy japán kifizetné...
Audianer 2018.02.06. 15:15:06
RPart 2018.02.06. 16:04:04
Make Valamit · http://make.blog.hu 2018.02.06. 16:16:36
RPart 2018.02.06. 16:39:14
élhetetlen 2018.02.06. 16:48:18
A másik dolog. „akik sűrűn lakott nagyvárosokban élik agyonszabályozott, jelentéktelen életüket egy nagy, de semmire sem jó gép pici fogaskerekeként.”. A te életed mitől jelentékeny, megváltottad a világot? Mekkora a szabadságod? Ha ilyet írsz, hogy „Ha tehetném, én a magam részéről valami amcsi vidéki tanyán születnék újra”, az kb. azt jelenti, hogy te is csak a lehetőségeid korlátain belül élsz, mert ha nem így lenne, akkor vehetnél egy birtokot Utahban. Miért nem teszed, ha annyival szabadabb vagy, mint a japánok?
élhetetlen 2018.02.06. 17:24:01
eßemfaßom meg áll 2018.02.06. 17:31:11
A valóságban persze ennek a tizede, 565 halálos kimenetű közúti baleset volt Magyarországon 2016-ban és 397 2017-ben
énisfélek 2018.02.06. 18:10:17
midnightcoder2 2018.02.06. 18:50:43
midnightcoder2 2018.02.06. 18:56:27
De amire én reagáltam az az általános következtetés amit a blog elkövetője levont az individualista magyar, és a közösségi japán társadalomról.
midnightcoder2 2018.02.06. 19:02:20
élhetetlen 2018.02.06. 19:34:49
Tuvalu 2018.02.06. 19:45:14
Ezt most te nézted be:
www.ksh.hu/docs/hun/eurostat_tablak/tabl/tsdtr420.html
500-600 halálos áldozat van Magyarországon évente.
A japók 7-szeres adata 13-szoros népességre szerintem totál hihető...
eßemfaßom meg áll 2018.02.06. 20:20:24
Ebben te egészen biztos vagy?
Leooo 2018.02.07. 00:03:08
hu.wikipedia.org/wiki/Eugenika
Leooo 2018.02.07. 00:37:13
Bizony be kell látni, ha az ember képességei megkopnak és nem biztonságos, amit egy autóval csinál, 70 év felett tényleg fokozott, speciális képesség ellenőrzés (látás, reflexek, reakcióidő, esetleges kezdődő demencia hatásai, stb) lenne szükséges a jogosítványok hosszabbításánál. Mondom én is, hatvannégy évesen, 44 év jármű vezetéssel eltöltött idővel és több, mint 1.000.000 km-rel a hátam mögött.
RPart 2018.02.07. 09:28:07
Untermensch4 2018.02.08. 15:51:37
Van amiben és amikor a csapatmunka hatékonyabb. Van amikkor nem. Ha kategorikusan betiltjuk akkor az első esetbe kerülve az hátrányos.
Untermensch4 2018.02.08. 16:00:03
Ezt még tetézte kissé hogy nem volt vmi türelmes, "tatásan" kivárni a forgalmi helyzetet. Egyszer úgy hajtott be egy körforgalomba hogy szte abban van kétsávnyi hely (nem volt, a következő, tényleg kétsávos körforgalomhoz képest is meg anélkül is nyilvánvalóan), ő besorol kívülre másodiknak.
Szerencsére a rendőrautó vezetője páv1-es szinten reagált... :) aztán a kör közepéről elindultak utána. Az utasa szólt neki hogy szte neki csörögnek itt hátul, nem volt rajta a hallókészüléke... :) így hogy nem történt baleset, vicces sztori. Úgy hogy a rendőrök azzal engedték tovább hogy "hamarosan lejár az eü-alkalmassági doktor úr", balkáni.