Make:Valamit

Visszatér a "dolláros autó"

2025. július 18. - Make Valamit

Megértem még a kommunizmus vergődését, Kádárt, Honeckert. Mosolyogtam Hofi "a végefelé Brezsnyev már elemről ment" poénján, bár az már nem láttam. De emlékszem a kocsijainkra, ezerkettes Lada, százhúszas Škoda (jól ment akkoriban). Befizetted, vártál kellemetlenül hosszú éveket, aztán egyszer csak megjött a levél vagy talán még az újságban jelentették meg a listát a számokkal, hogy kik vehetik át a hőn áhított járgányokat. Arra is emlékszem hogy Apám morgolódott hogy még véletlen sem valami közelben levő városba kellett menni, mindenkinek minimum fél napot kellett vonatozni/buszozni a Merkur telepre. No meg a szociban megszokott furcsaságok; az egyik ilyen a "dolláros autó" volt - a szoci gép, amit külföldi exportra építettek, de ittmaradt, vagy az impex visszautasította; ezek picit jobban volt összerakva. Nyugaton már a nyolvanas évek elején felszaladt a szemöldök ha a vadonat új verdán ferdén állt a lökhárító vagy elrepült az ablaktörlőlapát az első bekapcsoláskor. Pontosan senki nem tudná megmondani mi volt a konkrét különbség, de elég volt egy beindítás (Škoda), egy tolatva beparkolás (Lada) vagy csak egy ránézés a karosszériára (Dacia) és tudtad: ez nem ide készült.

"Nem voltak kellemes idők, soha ne jöjjön vissza." - gondoltam én. "Frászkarikát" - gondolta a történelem.

Először meghúzzák az amerikaiak Biden elnök második ciklusát, azóta az X meg Y generáció is érti már az "elemről megy" viccet, sajnos. 

Kína EV nagyhatalom lett pár év alatt. Ha az EU egyértelműen kedvező rendeleteit, az országok szubvencióit nem is vesszük számba, akkor is várható volt, hogy a villanyautókkal nekik egyszerűbb dolguk lesz mint az itteni gyártóknak. Elég ha megnézzük mi volt pl a BYD utolsó belsőégésű motoros autója: az F3 szedán, ami egy Mitsubishi Orion motoros, kaszniban egyértelműen békalámpás Corolla jegyeket felmutató autó, amit 2015-ig gyártottak. Húsz év lemaradás, és még finom voltam. 

Ehhez képest a villanyos BYD U9 tavaly húzott be egy Nürburgringi rekordot, idén pedig a Taycan-koppintás Xiaomi SU7 kente el a Porsche száját. Ahány cikket olvasol a nyugati médiában, mind ódákat zeng a csodás kínai elektromos autókról, csak elfelejtenek két dolgot.

Először is, ha valaki azt gondolná, hogy akármelyik dél-ázsiai gyártó tudna ma olyan belsőégésű motoros autót gyártani ami akár csak megszorítaná a Porschét, nagyon téved. Oka van, hogy Rolex órákat hamisítanak, Grand Seiko Spring Drive-ot meg nem: az egyikhez megvan a technológiájuk, a másikhoz nincs, és valószínűleg sosem lesz. A villanyautók technológiájának az alapját még Nikola Tesla és Kandó Kálmán rakták le, az azóta eltelt százhúsz évben érdemben csak a motorokhoz kapcsolt elektronikák fejlődtek, de egy TESLA 3 motort a sarki bácsi, aki régen a legéett kávédarálókat is javította, is újra tudna tekercselni. Ha rákeresel interneten hogy hogyan kell villanymotort javítani, 90%-ban olyan videók jönnek fel, ahol ránézésre indiai vagy pakisztáni mesteremberek dolgoznak a döngölt padlós műhelyben. Erősebb motor kell? Vastagabb réz, szélesebb cellás akkumulátor, meg megpatkolják az elektronikában a kapcsolóelemeket és máris megvannak a plusz kilowattok. Ha az átlag mérnök elé lerakod az 1977-ben(!) kijött 1.2-es négyhengeres Mitsubishi motor tervrajzait és azt mondod neki, hogy akkor nosza, ennek a 68 lovas motornak jövőre 150-et kell tudnia, hirtelen azt sem fogja tudni milyen gyógyszert vegyen be. Egy EV-nél ez a probléma lényegesen egyszerűbb. 

A másik dolog, amit nem látsz az itteni médiában az az, hogy milyen problémái vannak ezeknek az autóknak a hazai piacon. Nincs hét hogy ne rakna ki valaki videót a Bilibili-re (ottani videómegosztó) ahol a mondjuk egy elengedett hegesztés miatt az EV komplett hátsóhídja ki van fordulva, vagy a központi szórakoztatórendszer hibája miatt sötét kijelzőkkel guruló, esetleg a nagy kedvenc; a szúrólánggal égő EV-ről. A kettősség oka nyilvánvaló: a (nekik) nyugatra szánt villanyautók normálisabban vannak összerakva, az A osztályos akkumulátorcellákat kapják, a belsejében a kevésbé büdös ragasztót használták.

A kínai EV a dolláros autó. 2025-ben.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása